Gällande augusti månad så hade en rekordhet sommar kylt ned framtidsförväntningarna i handeln. När branschorganisationen Svensk Handel nu kikar på butikshandlarnas framtidstro under september så ser det bättre ut. Detta gäller dock inte e-handlarna.
Framtidsindikatorn för september visar att butikerna ser mer positivt på den framtida försäljningen än tidigare. Och framtidsförväntningarna bland företagen i sällanköpshandeln ska ha ökat mest, enligt Svensk Handel.
- Efter en sommar som varit tuff för många butiker kan handlarna se fram emot en starkare försäljningsperiod som kulminerar i den så viktiga julhandeln. I den stenhårda internationella konkurrens som råder vore en stark höstförsäljning välbehövlig för många butiker, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
"Möjligheterna på nätet är enorma"
Även om framtidsförväntningarna faktiskt är högre bland e-handlare än fysiska butiker, så rapporterar Svensk Handel att optimismen bland e-handlarna går åt motsatt håll och minskar. Det ska bland annat handla om en minskad tro på lönsamheten och antalet anställda.
- Tillväxten i handeln sker främst på nätet, vilket gör att framtidstron är högre bland e-handlarna. Samtidigt som möjligheterna på nätet är enorma gör den hårda konkurrensen att prispressen är hård. Att få till en lönsam e-handel är en utmaning för många handlare, säger Johan Davidson.
Framtidsindikatorn för butiker ökade med 1,5 enheter i september och landar på 96,7. Framtidsindikatorn för e-handeln stannar samtidigt på 105,8 efter ett tapp på 2,5 enheter. Ett index på 100 ska reflektera ett neutralt läge.