ANNONS

E-handeln som kyler Sverige i sommarvärmen

E-handeln som kyler Sverige i sommarvärmen

Polarpumpen.se gör ett stort plattformsbyte och planerar omsätta över 100 miljoner kronor i år.

ANNONS

Vi pratar ofta om nätbutiker som tagit traditionella branscher ut på nätet. Senast i förra veckan fick vi en unik inblick i Pierce som bland annat framgångsrikt lyft ut motocrossbutiken på nätet.

Polarpumpen är en annan e-handel som 2007 började skaka om den traditionella handeln med värmepumpar.

- Det var tufft i början. Konkurrenterna var inte glada över att någon plötsligt började sälja värmepumpar för 5 000-10 000 kronor lägre än övriga marknaden, skriver man om uppstarten.

Men grundaren Martin Gerre och tidiga delägaren Niklas Eriksson kämpade på precis som många andra e-handlare och förra året omsatte man nära 86 miljoner kronor.

Tio procent av marknaden

Polarpumpen säger sig nu ha 10 procent av Sveriges luftvärmepumpsmarknad och all försäljning sker idag via nätet.

- Jag vågar inte säga något om resultatet förra året. Vi startade bland annat två andra bolag, som fick svårt att gå runt och som vi nu har sålt av. Detta året däremot håller vi tillbaka lite med chansningar på större investeringar som går utanför våra grundramar för verksamheten, säger Frida Wahlbeck, Webbkoordinator på Polarpumpen.

Sedan starten har man dock haft en stadig tillväxt och varit lönsamma. I år räknar man med att omsätta minst 105 miljoner kronor. Antalet pumpar som skickas ut har växt ifrån strax över 4000 stycken 2011 till i år då man räknar med att sälja runt 6000 värmepumpar.


Teamet bakom Polarpumpen.se

Polarpumpen satsar på låga priser, med hjälp av stora inköp, men även ett brett utbud vilket givetvis är e-handelns styrka.

- Vi säljer inte produkter, som personen i fråga inte vill ha. Kunden ska själv få välja, och ha möjlighet att i lugn och ro hitta den värmepump som passar. Vi vet att ingen kund är den andre lik och att beslutsprocessen måste ta den tid den behöver, säger Niklas Eriksson, delägare och försäljningschef.

Innehåll och kundtjänst är livsviktigt

Värmepumpar är kanske inte det sexigaste att sälja men man säger sig ändå jobba mycket med det redaktionella innehållet, främst förstås för att leda kunden till rätt produkt.

- Innehåll är min avdelnings största fokus. Du kan till och med få särskild information om vad som gäller i just ditt län. Vi jobbar alltid vidare med att få presentationen av våra guider och texter att bli så bra som möjligt, säger Frida Wahlbeck.


Polarpumpen säljer inte bara pumpar utan även installation

Det räcker dock inte med att utbilda kunden kring vilken pump de ska ha för installationen ska vara minst lika viktigt. Runt 90 procent av alla reklamationer sägs bero på en felaktig installation. I dag har Polarpumpen ett handplockat nätverk av installatörer runt om i landet.

- Från det att vi började sälja installationer som en tjänst över Internet, så har vi lärt oss otroligt mycket om hur detta görs på rätt sätt. För att kunna specificera tjänsten, så rotade vi, i ett tidigt skede, begreppet Standard-installation, för värmepumpar i Sverige, säger Martin Gerre, VD och grundare.

En stor del av framgången med nätverket av installatörer berodde på Niklas Erikssons tidigare erfarenheter där han i flera år jobbat med just värmepumpar. I dag har man samarbeten över hela Sverige men också egna installatörer.

- Vårt mål är att våra kunder ska få bra information innan, under och efter köpet. Våra rådgivare svarar på alla tänkbara frågor över telefon och per mail. Dessutom arbetar vi ständigt på att förbättra vår e-butik, säger Martin Gerre.


Alltid trevlig kundtjänst hos Polarpumpen

En lyckad hjärttransplantation

För bara några dagar sedan gjorde Polarpumpen ett stort plattformsbyte när man gick ifrån E-butik, som numera ägs av Jetshop, till den populära öppna plattformen Magento. Företaget hade länge känt att man växt ur den tidigare lösningen.

- Att vi valde Magento hade mycket att göra med faktumet att det är Open Source, samt att Magento är på så stark frammarsch. Det är en trygghet att ha en plattform som utvecklas kontinuerligt, och vars utveckling vår egen inhousebyrå kan vara en del av. En sådan plattform kan vi verkligen växa med, säger Frida Wahlbeck.

Numera har man en responsiv nätbutik, även om designen behållits, och man passade samtidigt på att slänga in kryptering med HTTPS, något som spås bli allt viktigare på nätet. Själva bytet ska ha gått smärtfritt även om man beskriver det som att ha genomgått en lyckad hjärttransplantation.

Lagret är outsourcat

Utöver värmepumpar driver Polarpumpen även 140kvadrat.se där man bland annat säljer markiser. Detta förklarar man med att markiser faktiskt också jobbar för att kyla ner ditt hem.


Tusentals värmepumpar lämnar Polarpumpens lager varje år

Lagerverksamheten är outsourcad till Posten och ligger utanför Göteborg och det mest ur sortimentet skickas via detta lager med vissa undantag.

- Det mesta skickas från vårt eget lager. Enstaka produkter skickas direkt från leverantör till exempel större luft-vattenvärmepumpar och våra markiser som säljs via vårt butik 140kvadrat, säger Frida Wahlbeck.

All försäljning sker som sagt på nätet idag men det ska finnas interna diskussioner om att eventuellt öppna ett showroom i anknytning till Polarpumpens kontor vid Sisjön.

Även om man redan ska vara Nordens största leverantör av värmepumpar på Internet satsar man alltså vidare med en ny plattform och planerar nu att ta en ännu större andel av värmepumpsmarknaden.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se