E-handeln slog igenom i Almedalen

E-handeln slog igenom i Almedalen
Sommarens folkfest i Visby

Ehandel.se på plats i Visby.

Under den gångna veckan har politiker, myndigheter och företag vallfärdat till Visby och Almedalen där det ännu en gång skulle samtalas om de möjligheter och utmaningar som Sverige står inför. Och i en tid då så gott som alla pratar om digitalisering kommer det kanske inte som en överraskning att e-handeln denna gång troligen tog större plats än någonsin förr.

Förra året publicerade vi en krönika av entreprenören Karsten Deppert, som undrade varför inte e-handlarna och e-handeln syntes och hördes mer i Almedalen. Med tanke på e-handelns stadiga tillväxt - som verkar ske i en allt snabbare takt - borde ämnet helt enkelt segla upp på både politikernas och näringslivets agendor.

LÄS ÄVEN: Det du missar genom att inte delta i samtalet

"Har fått uppmärksamheten den förtjänar"

För att få koll på e-handelsnivåerna i Almedalen och samtidigt dra vårt strå till stacken för att lyfta e-handelsfrågorna, valde Ehandel.se i år att för första gången packa väskorna och åka till Visby. I torsdags arrangerade vi tillsammans med Science Park Gotland ett seminarium med namnet "E-handeln exploderar! Har du råd att vara personlig i en mångmiljardbransch" och underrubriken "Automatisering VS personalisering i e-handelns kanske viktigaste vägval".

ICA:s CDO Peter Muld inledde Ehandelsdagen med att tala om ICA:s digitala omställning

LÄS ÄVEN: Ehandel.se och Science Park Gotland skakar om Almedalen

Och uppenbarligen var ämnet för dagen något som intresserade. Seminariet drog fler besökare än vi hade räknat med (och kanske egentligen hade plats för). Något som togs emot med glädje av e-handelsentreprenören Patrik Rees, som bland annat har grundat Bygghemma. Tillsammans med flera andra e-handelsprofiler deltog han under dagen i en paneldebatt, som avhandlade just hur e-handelsföretag ska kunna växa och konkurrera i framtiden.

- Jag är oerhört glad att e-handeln har fått den uppmärksamhet som den förtjänar i Almedalen. Bara för ett par år sedan pratades det inte om e-handel överhuvudtaget. Nu tycker jag att på vart och vartannat seminarium så pratar man om e-handel, tech och framtid. Och mycket startups tycker jag att det har varit också, säger han till Ehandel.se.

Jörgen Bödmar, Maria Sabbah, Patrik Rees och Björn Walther redde ut e-handelns framtid

Varför har den här ökningen skett, tror du?

- Man har sett att e-handeln har kommit på allvar. Nu kommer de befintliga varumärkena, ICA och så vidare, och satsar rejält på e-handel. Det ställer om förutsättningarna på ett annat sätt. Framöver tror jag att vi kommer att få se en kombination av produkter och tjänster. Så har det inte varit innan, utan då handlade det bara om produkt och lågt pris.

4 135 officiella evenemang

Patrik Rees vill gärna se att e-handeln tar ännu större plats under kommande Almedalen-veckor, och föreslår bland annat att en hel dag vigs åt handeln på nätet. Veckan är ett lysande tillfälle för företag att knyta kontakter med andra aktörer i näringslivet, menar han.

Patrik Rees och Ecolivings Ronald Domelid passade på att talas vid

Ser du någon risk med att så många olika aktörer vill ha en del av e-handelskakan i Almedalen?

- Jag tycker att det är bra att man lyfter det på så många sätt som möjligt. Det är bättre att det kommer upp till diskussion. Det som händer nu är att man försöker lära sig och man försöker förstå men man börjar inte jobba med det riktigt än. Så det ska bli spännande att se vad som händer härnäst.

Utan att direkt ha några siffror från andra år att jämföra med, så kan vi konstatera att e-handeln faktiskt märktes av på flera håll under årets arrangemang i Visby. Av de 4 135 officiella evenemang som i år fanns listade i Almedalens app, är det i och för sig endast 29 som dyker upp om man frisöker på ordet "e-handel". Ordet "handel" får däremot 241 träffar, och "digitalisering" 512.

Besökarna i Visby har hundratals e-handelsrelaterade evenemang att välja bland.

Amazon tog plats

Lägger man dessutom till att e-handel handlar om så vitt skilda områden som logistik, betalningar, tech och marknadsföring, blir förstås antalet e-handelsrelaterade evenemang ännu fler. Ehandel.se träffade på personer som vittnade om att e-handeln var närvarande även på seminarier inom till exempel hur man ska bygga fastigheter i framtiden.

Även Maria Sabbah, grundare av e-handeln Tellkiddo, var med i paneldebatten under vårt event. Hon delar Patrik Rees uppfattning om att e-handeln tar ett större utrymme i Almedalen, och lyfter särskilt fram e-handeln från utlandet.

- Det har definitivt ökat, inte minst med tanke på hur mycket det pratas om Amazon, och om hur små aktörer ska klara sig eller inte klara sig i konkurrensen från större företag. E-handelsfrågan är definitivt en stor fråga här nere, konstaterar hon.

Maria Sabbah med Peter Muld från ICA och Björn Walther från Nosto

E-handeln får starkare position

Julius Bengtsson, som är verksamhetsledare på Science Park Gotland, arbetar till vardags med att på olika sätt stötta öns företagare. Han är bland annat involverad i Gotlands e-handelsnätverk, som vi berättade om för en tid sedan. Han tycker sig definitivt se en ökning av e-handelns betydelse under Almedalsveckan.

LÄS ÄVEN: Rusning till e-handelsnätverk på Gotland - når 100 medlemmar

- Vi har sett att e-handelsföreläsningarna och seminarierna kring e-handel har ökat de senaste åren, och i år så tror jag att det är mer än någonsin. Även hur man kopplar ihop e-handel med annan typ av ny teknik som kommer upp, och att man snuddar vid e-handel även när man pratar AI och robotisering och den typen av frågor. Så e-handeln kommer in som en naturlig del, vilket är kul.

Att intresset har ökat tror Julius Bengtsson beror bland annat på att allt fler aktörer inser att man måste anpassa sig till en verklighet med fler försäljningskanaler.

- E-handeln tar större och större del av kakan kanske framför allt i mindre städer. Så blir det en helt naturlig omställning som man måste agera utifrån.

Sanna Thurdin från Ehandel.se och Julius Bengtsson från Science Park Gotland 

Är det många e-handlare på plats i år, eller är det främst andra aktörer som lyfter e-handelsfrågorna?

- Jag var på en e-handelsmiddag i måndags med ett antal e-handlare, och alla som jag pratade med var rörande överens om att det är betydligt mer e-handelsfolk här och att e-handelsfrågor diskuteras på ett helt annat sätt. Så ja, det tror jag. Och jag tror att det kommer att öka till nästa år. Det märks att det är flera som diskuterar hur vi kan positionera e-handeln i Almedalen ännu tydligare framåt.

Ehandelsdagen och den efterföljande mingellunchen gästades av bland andra Fabiola Wikström, E-commerce Manager på Twilfit

"Fortfarande alldeles för dåligt"

Under dagarna i Visby sprang Ehandel.se också på Karsten Deppert, som vi berättade om i början av det här reportaget. Han besökte i år Almedalen för fjärde gången, och var i år på plats under hela veckan.

Är det mer e-handel i år?

- Det börjar bli lite bättre men det är fortfarande alldeles för dåligt. Man pratar mer företagande och det är många från startup-världen som är här, och på det sättet blir det också mer e-handel. Men det är fortfarande alldeles för lite med tanke på vilken relevans det har egentligen, säger han.

Karsten Deppert efterfrågar ett större e-handelsfokus inom flera segment, som till exempel jobb, integration fastigheter och logistik.

- Det hade passat in på så många olika typer av seminarier.

Har du träffat många e-handlare här?

- Nej, väldigt få. En mer än förra året, så det är i storleksordningen fyra personer nu.

Serieentreprenören Karsten Deppert på plats i Almedalen

"Man kan faktiskt påverka"

Med tanke på mängden arrangemang som äger rum under Almedalsveckan, är rekommendationen från de flesta Ehandel.se har pratat med att man gör upp en plan för hur man ska tillbringa dagarna. Vilka vill man träffa och vad vill man ta reda på?

Men trots att det alltså kräver lite research är rådet till e-handlarna att ge Almedalen en chans. Karsten Deppert tycker definitivt att fler e-handlare borde ta vara på möjligheten att delta.

- Jag har ju hört Amazon nämnas mycket mer än vad jag har hört svensk e-handel nämnas. Och varför är det Amazon och inte den svenska e-handeln som färgar diskussionerna? Man kan ju faktiskt vara med och påverka. Dessutom är det en jätteintressant vecka generellt. Som individ kan man tycka att det är fantastiskt intressant att vara här.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap