Det fjärde kvartalet i fjol blev fraktbolaget DHL:s bästa någonsin. Företaget kan efter kvartalet visa upp ett rörelseresultat på 3,5 miljarder euro (EBIT) för helåret. En ökning med 45 procent jämfört med året innan.
- 2016 var ett mycket framgångrsrikt år för oss, konstaterar Frank Appel, VD för DHL.
Förra årets tre sista månader ska som sagt ha varit företagets bästa kvartal någonsin, historiskt sett. Rörelseresultatet för denna period landade på 1,11 miljarder euro.
Vad tillskriver man då dessa framgångar undrar du? Satsningen på e-handel inom företaget ska ge positiva effekter på flera håll.
- Företaget har aldrig tidigare gjort ett bättre resultat i sin nuvarande struktur. Vi investerar kraftigt i samtliga fyra divisioner och har gjort stora framsteg i genomförandet av vår 2020-strategi. Tack vare vår målinriktade satsning på e-handel så har hela koncernen gynnats av den dynamiska internationella utvecklingen inom detta segment. Vi är i ett utmärkt läge att bevara vår lönsamma tillväxt, säger Frank Appel, i anslutning till årsrapporten.
Över 7 miljarder renodlad e-handel
Speciellt i hemlandet Tyskland ska företaget ha gynnats av den starka e-handelsutvecklingen. DHL har insett e-handelns potential och har under året som gått storsatsat på området.
- Förra året expanderade företaget sitt paket- och e-handelserbjudande till marknader i Storbritannien, Frankrike, Ungern, Slovenien, Skandinavien, Finland och Baltikum, och är nu aktivt i 21 europeiska länder. Dessutom har e-handelssatsningen utökats utanför Europa, bland annat genom logistikcentrum i USA, Mexiko och Indien och genom “sista-kilometern-leverans” i Thailand, skriver företaget i sin rapport.
Inom paket- och e-handelssegmentet omsatte DHL totalt 16,8 miljarder euro för helåret 2016. Av dessa ska 7,1 miljarder komma ifrån ren e-handel. Bara i Tyskland ska detta segment genererat 1,2 miljarder skickade paket, också ett nytt rekord för bolaget.