En omsättning på 70 miljoner kronor och en vändning till svarta siffror. Det blev facit när e-handeln Cykelkraft i början av hösten presenterade sina siffror. Därefter följde bland annat Black Friday, då företaget slog rekord redan under förmiddagen.
LÄS ÄVEN: Cykelkraft slog Black Friday-rekord innan klockan 11
"Mer kultur i cykel än vad man tror"
Nu meddelar Cykelkraft, som sedan tidigare har en butik i Täby, att omfattande butiksexpansion ligger i pipelinen. På sikt är planen att öppna 40 butiker i Skandinavien, men först ut är nya butiker i Göteborg och Stockholm. Stockholmsbutiken ska ligga på Södermalm, i Boulevardteaterns gamla lokaler.
- Det är jättetråkigt att Boulevardteatern var tvungen att stänga. Vi valde till viss del att ta över teatern för att vi vill bevara lokalen som den är, det är en otroligt fin lokal och ett kulturminne i Stockholm. Det är mycket mer kultur i cykel än vad man tror och att få upp fler på en cykel i Stockholm är viktigt för både miljön och hälsan. Anammar de sedan cykelkulturen är det verkligen ett plus, säger Christoffer Tyrefors, vd på Cykelkraft, i ett pressmeddelande.
Butiken i Göteborg kommer att ligga i Sisjön. Med sin butiksyta på 800 kvadratmeter är planen att den ska bli en flagship store för hela södra Sverige.
Cykelpendling eller Tour de France-träning
Butiksöppningen i Sveriges två största städer kommer att ske nu under våren, men när övriga butiker slår upp portarna återstår att se.
- Samhället behöver göra en förändring när det kommer till transportmedel. Vi sitter ner mer än vi någonsin gjort och det är självklart viktigt att vi börjar röra mer på oss. Då är cykling ett enkelt, billigt, miljövänligt och roligt sätt att börja träna. Om det så är att cykelpendla till jobbet eller att satsa på Tour de France så är det en enorm förbättring för hälsan och samhället i stort. Därför är det viktigt för oss att göra det smidigare för alla att handla och fixa sina cyklar. På så sätt får vi fler att cykla i Sverige, säger Christoffer Tyrefors.