Readagen som ursprungligen kommer från USA verkar dela handlare och kunder i två läger. Men hur det än månde vara med den saken så har Black Friday helt klart fått fäste även i Europa och Sverige, både på och utanför nätet.
Något vi nyligen kunde konstatera efter att vi gett vår analysavdelning uppdraget att kontrollera hur dagen gjort sitt intåg i svensk e-handel. Utöver det rapporterar flera e-handlare om hur det strömmar kunder till butikerna under Black Friday.
En av dem är Komplett som väntar sig en omsättning som är tjugo gånger högre än en normal handelsdag och i sin svenska nätbutik, Komplett.se, förväntar man sig över 350 000 besökare under morgondagen.
– Black Friday har verkligen fått fäste i Sverige. Det är vår bästa handelsdag så vi har förberett oss länge och har extra bemanning för att kunna möta den enorma efterfrågan, säger Lene Iren Oen, kommersiell direktör på Komplett.
19 procent av veckans orderingång
Enligt en färsk undersökning genomförd av Klarna svarar över hälften av alla svenskar att de känner till Black Friday. En siffra som troligtvis ökat markant bara under de senaste två till tre åren, och enligt vår ovan nämnda analys, var 2014 året som Black Friday verkligen etablerade sig i Sverige.
Förra året stod Black Friday för nära en femtedel, 19 procent, av hela veckans orderingång. Året innan genererade dagen endast 13 procent av veckans order. Vilket alltså inte är långt ifrån en normal fredag.
En ökning som även Komplett känt av och för nätjätten har besökstillväxten varit enorm de senaste åren. Antal besök i nätbutiken ökade från 196 000 år 2013, till 273 000 året efter. En siffra som i år alltså förväntas stiga till 350 000.
– Black Friday är känt för sina bra erbjudanden och trycket i nätbutiken påminner om varuhus och shoppinggator dagarna innan jul. Vi förväntar oss tjugo gånger högre omsättning än på en vanlig handelsdag, säger Lene Iren Oen.