ANNONS

Drönarregler försenas efter Försvarsmaktens motstånd

Drönarregler försenas efter Försvarsmaktens motstånd
Flygplatser ställer till det för drönarentusiaster

Transportstyrelsen vill förenkla användningen av drönare nära flygplatser men det nya regelförslaget har stött på patrull.

ANNONS

I ett försök att underlätta användandet av drönare föreslog Transportsyrelsen tidigare i år att nya regler skulle tas fram. Förslaget gick ut på att det skulle bli lättare att flyga nära flygplatser om man bara höll sig på tillräckligt låg höjd, under 50 meter närmare bestämt. I dag krävs särskilda tillstånd för att flyga inom en radie på flera mil från en flygplats, vilket ofta innebär att stora stadsområden är innanför gränsen. Det är till exempel fallet i Stockholm eftersom Bromma ligger så pass centralt, men också i flera andra svenska städer.

Nuvarande regler från tiotals år tillbaka 

Nu berättar Rémi Vesvre, ledningsstrateg på Transportsyrelsens sjö- och luftfartsavdelning, för Ehandel.se att det lagda förslaget måste arbetas om.

- Vi har fått in väldigt många remissvar och bland annat Försvaret har haft starka åsikter om just det förslaget. De ville kunna flyga med sina jaktplan på låg höjd utan att riskera att krocka med drönare. Så nu börjar regelarbetet på nytt, säger han.

De nuvarande drönarreglerna är enligt Rémi Vesvre skrivna för flera decennier sedan på en tid då det inte fanns några drönare. I dag har tekniken med de obemannade luftfarkosterna blivit så lättillgänglig att Transportstyrelsen ofta får förfrågningar från fotografer som vill fotografera bröllop eller arkitekter som vill ta bilder av en ny byggnad.

Det går att få ett tillstånd att flyga med en drönare nära en flygplats om man bara ber om tillstånd i god tid. Om man ska få klartecken krävs det dock att det inte finns för mycket annan trafik inplanerad under samma tid. Och får man ett tillstånd innebär det att just den drönaren så att säga bokar ett visst luftutrymme som automatiskt är så högt att all annan flygtrafik, som till exempel ambulanshelikoptrar eller passagerarflygplan, måste ledas om.

"Skapar enorma mängder jobb"

Merarbetet innebär ofta att flygledningspersonalen säger nej till drönarförfrågningarna, vilket skapar en konflikt med den som gjort förfrågan.

- Det här med drönare skapar enorma mängder jobb. Flygledningspersonalen är redan hårt prövade och har inte alltid resurser att säga ja. Tänk om man hade haft sådana luftutrymmen överallt, det hade det blivit omöjligt att hantera.

Transportstyrelsens förhoppning är att alla berörda instanser nu ska kunna enas om nya regler som gör det lättare att flyga med drönare, åtminstone på lägre höjd. Ett nytt förslag väntas dock dröja till årsskiftet.

- Ja, tyvärr. Vi hade hoppats på att det skulle bli klart tidigare men nu kommer det att dröja ett tag till, säger Rémi Vesvre.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap