ANNONS

Desenio storsatsar inför julen - fyra nya sajter i ett svep

Desenio storsatsar inför julen - fyra nya sajter i ett svep
Fredrik Palm, vd Desenio

"Växer så det knakar".

ANNONS

Efter att ha gått från 99 till 237 miljoner kronor i omsättning, och dessutom vuxit med lönsamhet, stod det i våras klart att Desenio hade lagt ett starkt år bakom sig. Och det här året ser inte direkt ut att bli ett avbrott mot tillväxttrenden, vilket vi nyligen kunde berätta om i ett reportage.

LÄS ÄVEN: E-handelsraketen Desenio mot nya rekord

Breddar i Europa och Australien

Redan då hintade inredningsbutiken om att nya landsspecifika sajter var på gång, men nu står det klart vilka länder det handlade om. Under oktober månad har nämligen Desenio - som för övrigt ligger högt upp på lönsamhetslistan vi publicerade i går - slagit upp portarna till nätbutiker i Österrike, Australien, Schweiz och Belgien.

LÄS ÄVEN: Topplista: E-handlarna med högst lönsamhet

Anledningen till att det blev just de här länderna ska vara att Desenio har sett en stark efterfrågan från dem sedan tidigare.

- Vi ser stora framgångar i vår tidigare geografiska expansion, så det känns naturligt att fortsätta bredda i Europa och Australien, säger Fredrik Palm, vd på Desenio, i ett pressmeddelande.

Desenio har sålt till de aktuella marknaderna även tidigare, men då fick kunderna nöja sig med den internationella sajten Desenio.com.

"Geografisk expansion vägen framåt"

Nu får de däremot möjlighet att handla med lokala valutor och med lokalt anpassade fraktalternativ, i en nätbutik där all information är på det lokala språket.

- Det ska bli fantastiskt kul att se responsen från kunderna. Vi vill fortsätta att växa och då tror vi att geografisk expansion tillsammans med ett brett och trendigt sortiment är vägen framåt, säger Fredrik Palm.

Desenio säljer nu till ett 30-tal marknader världen över, men all logistik sköts än så länge från Stockholm. Fredrik Palm har dock tidigare sagt att nya logistiklösningar kan behöva komma på plats, inte minst för att företaget ska kunna möta efterfrågan från länder utanför Europa.

 

 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se