ANNONS

Deras väskor ska ta dem ut på resan mot 100 miljoner

Deras väskor ska ta dem ut på resan mot 100 miljoner
Mattias Strömberg och Petter Werner har siktet inställt på att skaka om resebranschen

Lanserade egen e-handel när köpet blev för krångligt.

ANNONS

Ett begränsat utbud, höga priser och ogenerösa villkor. Det var vad som mötte Mattias Strömberg när han gav sig ut på jakt efter en ny resväska till sin flickvän. Han fick direkt en känsla av att branschen för resväskor - både på nätet och i den fysiska världen - var eftersatt, och i samma veva föddes idén till den nya e-handeln Resväskor.se.

- Dels var det inte glasklart var man skulle vända sig och när man väl hittat återförsäljare var det svårt att förstå vilken väska som passade just de egna behoven. Resväskor är dessutom ganska skrymmande i volym och otympliga att bära när man är ute och shoppar så det passar bra som e-handelsprodukt, skriver Mattias Strömberg i ett mejl till Ehandel.se.

"Försöker vara en personlig e-handlare"

Hans slutsats blev att det måste gå att göra inköpen av resväskor både smidigare och billigare. Och sagt och gjort, i samband med Black Friday förra året såg Resväskor.se dagens ljus.

Sajten drivs av Mattias Strömberg och hans kollega Petter Werner. Duon fokuserar just på att bygga en e-handelsmiljö som ska eliminera köptrösklar, och på så sätt förenkla för landets ressugna konsumenter. Resväskor.se har bland annat satsat på smarta sökfunktioner och genomarbetade produktbeskrivningar.

- Vår kundservice har generösa öppettider, alla dagar mellan 09 och 22, för att kunna assistera kunden innan, under eller efter sitt köp. Vi försöker vara en så personlig e-handlare som möjligt och som kund ska det kännas självklart att man ska kunna ringa till oss och bolla sina frågor och funderingar kring sina köp, berättar Mattias Strömberg, och tillägger att företaget även erbjuder bland annat fri frakt och fria returer, samt en prisgaranti.

Omsätter en halv miljon nu i oktober

Sedan starten i november förra året har Resväskor.se - utan att ta in något externt kapital - haft en stadig tillväxt på mellan 20 och 30 procent varje månad. Nu i oktober beräknas omsättningen landa på en halv miljon kronor. I början av 2019 hoppas företaget på att ha nått en omsättning på en miljon kronor i månaden.

- Väl där tror vi att vi har byggt den grund som vi anser vara nödvändig för att vi ska kunna göra smarta investeringar och justeringar som kan ta verksamheten till nästa nivå. Målsättningen på fem års sikt är att nå en omsättning om 100 miljoner kronor.

Vad beror er tillväxt på?

- Penetrationen inom vårt e-handelssegment är fortfarande relativt låg, samtidigt som migrationen från fysisk till digital handel inom samma segment har ökat med minst 20 procent per år de senaste åren. Detta ger oss goda strukturella förutsättningar.

- Sedan tror vi självklart att den kärlek vi lägger på sajten, snabba leveranser, vårt breda och tydliga sortiment, goda villkor och vår dedikerade kundservice gör det enkelt för kunden att välja just oss.

Bygger ut med andra reseprodukter

Framöver planerar Mattias Strömberg och Petter Werner på att bygga ut sitt sortiment, dels med fler resväskor och dels med andra typer av reserelaterade produkter. Det kan till exempel handla om solkräm, badhanddukar och guideböcker. Målet är tydligt; Att bli den självklara e-handeln för alla reserelaterade inköp.

- Vi kommer att fortsätta utöka vårt sortiment av reseaccessoarer och andra reserelaterade produkter. Vi vill ta ett helhetsgrepp om resan och i så stor utsträckning som möjligt kunna erbjuda det mesta moderna resenärer behöver på resande fot, avslutar Mattias Strömberg.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se