ANNONS

Deras e-handel tar upp kampen mot branschens resursslöseri

Deras e-handel tar upp kampen mot branschens resursslöseri
Anisa Nordén och Jenny Eckerud

"Vill inte vara ytterligare ett "slit och släng"-företag".

ANNONS

Våren 2019 utgör startskottet för en ny aktör på modemarknaden. Ett innovativt varumärke för kvinnor som är beredda att ta klädindustrins resursslöseri på största allvar.

Så inleds ett pressmeddelande från det nystartade modemärket Nature Hommage, som just nu ligger i startgroparna med sin e-handel. Företaget har dragit igång en kampanj på Kickstarter där 30 personer hittills har bidragit med knappt hälften av den önskade summan på 85 000 kronor.

Använder återvunnen plast

Tanken med Nature Hommage, eller NTE som det också kallas, är att erbjuda tidlösa träningskläder som tillverkas på ett miljövänligt sätt. Enligt grundarna Jenny Eckeruds och Anisa Nordéns beräkningar gör märkets tillverkningsmetoder att 210 liter olja och 1 430 kilo koldioxid kan sparas för varje 1000 tillverkade plagg. I sin produktion kommer företaget bland annat att använda plast som har återvunnits från havet.

- Vi vill inte vara ytterligare ett "slit och släng"-företag i en värld där resursslöseri utgör ett enormt problem, säger Anisa Nordén i en kommentar.

Väljer miljövänligt emballage

För Ehandel.se berättar duon bakom NTE att företagets e-handel kommer att lanseras under sensommaren.

E-handeln har fått en del kritik för att bidra till miljöförstöring genom att frakta mängder av varor som sedan ofta går i retur, vilket inte gäller minst för klädbranschen. Hur ser ni på det?

- Vi är medvetna om att det är ett stort problem inom klädindustrin. Vi har exempelvis valt att paketera produkterna i en förpackning gjord av återvunnen stenpapper, där betydligt mindre resurser går åt. Vi är också helt emot icke miljövänligt emballage, då vi vill att allt ska följa vårt holistiska miljötänk, förklarar Jenny Eckerud.

Modellvariation ska motarbeta returer

För att undvika onödiga transporter kommer NTE inte att erbjuda hemleverans till sina kunder. Utöver det är planen också att på olika sätt försöka minimera antalet returer.

- Returer är svårt att undvika, men vår målsättning är att vara så tydliga som möjligt i vår kommunikation i e-handeln när det gäller storlekar. Tanken är också att vi ska ha lite olika modeller för att illustrera storlekarnas passform och därmed minimera risken för eventuella returer.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se