ANNONS

Den svenska e-handelsbalansen är negativ

Den svenska e-handelsbalansen är negativ
Andreas Hedlund

Men e-handeln kan bli ett exportunder.

ANNONS

HUI Research har, på uppdrag av Handelsrådet, analyserat hur gränshandeln ser ut mellan Sverige och resten av världen. Sverige ska vara en exportnation som är bra på handel och digitalisering men detta har ännu inte speglats i den växande e-handeln, enligt en ny rapport.

Enligt HUI:s analys så är exportbalansen idag negativ. E-handelsimporten sägs uppgå till 13 miljarder kronor medan svenska e-handlare endast exporterar varor till ett värde av mellan 4 och 8 miljarder kronor.

- Sverige är en stark exportnation och vi är duktiga på både handel och digitalisering. Ändå har vi en bit kvar innan vi blir en riktigt framstående e-handelsnation för utländska konsumenter, men det finns alla förutsättningar att ändra på det, säger Handelsrådets vd Andreas Hedlund i ett pressmeddelande.

"Tvingar svenska handlare att tänka om"

Enligt Andreas Hedlund så är rapportens syfte att inspirera fler svenska företag att ge sig ut i världen. Något som blir allt viktigare när utländska e-handelsföretag börjar sikta in sig på Sverige.

- Det faktum att många jättar etablerar sig i Sverige tvingar också svenska handlare att tänka om för att inte gå miste om intäktsströmmar. Många av de intervjuade företagen vittnar om att marknaden utanför Sveriges gränser är långt ifrån mättad och att fler svenska företag skulle kunna internationalisera sig, säger Andreas Hedlund.

Om du inte redan säljer till utlandet och vill bli inspirerad så finns hela rapporten att läsa på denna länk.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se