Om namnen Adam Mikkelsen och Eric Calderon låter bekanta kan det bero på att de inte är helt nya i e-handelssvängen. De är bland annat med och driver designvarumärket och e-handelssajten Egotistmondial. 2014 var de även med och grundade Wheelys Café - ett företag som för några månader sedan köpte upp Robert Iljassons affärsidé om obemannade butiker. Något år senare följde de upp café-succén med den något udda uppfinningen Stache shield, ett skydd för mustaschbärande män som ville kunna äta och dricka utan att få mat i hela ansiktet.
Fick semester i stökigt hem
Nu är killarna tillbaka med en ny spännande uppfinning - som de crowdfundat ihop tillsammans med bolagskamraterna Jonathan Hoel och Linda Backström.
Den nya produkten heter Pause Pod och tillkom efter en hektisk period då både Adam och Eric kände att de varit nära att gå in i väggen. Tanken är att användaren ska kunna krypa in i den tält-liknande utformningen och helt enkelt koppla bort vad som händer i resten av rummet.
- Pause Pod växte fram ur flera behov. Vi behövde ett ställe som inte påminner om jobb och stress, utan där vi istället kunde slappna av. Däremot handlar det absolut inte om att hoppa in där och stänga ute problemen, utan mer om att ladda sina batterier, berättar Adam Mikkelsen för Ehandel.se.
När han själv testade produkten hemma hos sig första gången var läget rätt kaotiskt.
- Jag tog med prototypen hem till mitt vardagsrum. Då hade jag mycket odiskad disk och det var allmänt stökigt där hemma. När jag kröp in i podden blev det helt mörkt, så jag lade mig där inne och kollade på en avslappningsvideo av träd som vajade i skogen. Först då förstod jag att det var ungefär som att åka på semester i mitt eget hus, säger han.
Begärde 100 000 - fick 600 000
Adam Mikkelsen och Eric Calderon har känt varandra länge och hade goda kunskaper om marknadsföring och reklam sedan tidigare jobb de gjort tillsammans. För att få ihop pengar till lanseringen av Pause Pod bestämde de sig för att starta en Kickstarter-kampanj.
I tisdags förra veckan gick de ut med att de behövde förbeställningar för motsvarande 100 000 kronor för att kunna ta fram produkten på riktigt. I skrivande stund har deras kampanj samlat in över 600 000 kronor, alltså sex gånger så mycket som de begärde från början.
“USA är nästa steg”
Och det är ingen slump att de valde att starta just en Kickstarter-kampanj. Målet är nämligen att växa i både Europa och i USA och en sån kampanj ses närmast som obligatorisk i USA, enligt Adam Mikkelsen.
- Många börjar i Sverige, sen kollar de på Danmark, och så vidare. Men jag anser att från Sverige så är USA nästa steg att gå. Det är en väldigt mycket större marknad och det är bättre att direkt se hela världen som sin marknad, säger han.
Skolor intresserade
Förutom privatpersoner har det även visat sig att många skolor är intresserade av Pause Pod, bland annat för att kunna hjälpa barn med koncentrationssvårigheter att slappna av under skoldagen.
Och för att uppfinningen ska kunna användas till olika ändamål har flera olika add-ons tagits fram. Däribland en läslampa som man kan fästa i taket och en läsplattehållare så att det blir hemmabio-känsla.
700 förbeställningar - hälften från USA
Kampanjen på Kickstarter pågår till och med den 26 maj och därefter övergår företaget till att ha sin egen webbshop, som till en början kommer att vara en förhandsbokningssida. För cirka 1100 svenska kronor - eller 120 amerikanska dollar - kommer världens alla avslappningsintresserade personer snart att kunna beställa produkten där.
Och hittills har förhandsbokningarna strömmat in. Totalt är det nu över 700 Pause Podar som ska skickas iväg när de är klara. Och målet att ha USA som andra marknad verkar ha lyckats hittills - hälften av förbeställningarna kommer därifrån.
Varför tror du att produkten går så bra just i USA?
- USA är ett land där avslappning kan behövas. Vi behöver ju inte dra in det politiska i detta, men man kan ju behöva stänga ute världen lite grann ibland, säger Adam Mikkelssen med glimten i ögat.