Chiquelle fick flest omnämnanden, men Daniel Wellington hade störst andel organisk trafik. Den slutsatsen drar mediebevakningsbolaget Signal Signal, som under perioden 1 september 2017 till 31 januari 2018 har undersökt hur ofta olika e-handelsföretag nämns i poddar och på Youtube, samt i radio och TV.
Bloggare pratade mest
I undersökningen ingick - utöver Chiquelle och Daniel Wellington - Zalando, NA-KD, Grand Frank och Nelly. Flest gånger nämndes som sagt Chiquelle vars namn under den aktuella perioden togs upp 172 gånger. Sist bland de undersökta e-handlarna hamnade Nelly, med totalt 40 omnämnanden i poddar och på Youtube under den aktuella perioden.
Bloggar och Youtubekanaler som drivs av influencers som Jocke & Jonna, Misslisibell och Bianca Ingrosso, var ovanligt flitiga i att nämna e-handelsföretagens namn, men bevakningsföretaget hittade också en hel del omnämnanden hos aktörer som SVT, Ekonomiekot och i tidningen Breakits podcast. Den senare ska bland annat ha lyft Zalando och Daniel Wellington relativt många gånger.
Analys i jakt på sponsring
Undersökningen har även gjort ett försök att undersöka hur stor andel av omnämnandena som var organiska respektive sponsrade. Enligt bolaget lyftes Daniel Wellington organiskt flest gånger, medan andelen organiska omnämnanden var störst hos Nelly. I andra änden hamnade Chiquelle, som i stort sett endast nämndes i sponsrade sammanhang.
Vad som är organisk respektive köpt trafik, har Signal Signal avgjort genom “en manuell redaktionell analys”. Youtubers och poddare säger själva om inlägget är sponsrat av ett företag eller inte, meddelar företaget i ett mejl till Ehandel.se.