När betalföretaget Dibs för drygt ett år sedan lanserade sin e-handelskassa Easy, var förväntningarna minst sagt högt ställda. Bolaget, som i sin tur ägs av betaljätten Nets, berättade då att planen var att "förändra spelplanen för den nordiska e-handeln".
LÄS ÄVEN: Dibs om de storslagna planerna för den nya e-handelskassan
Huruvida företaget har lyckats med just den ambitionen råder säkerligen delade meningar, men klart är i alla fall att kassan har lyckats få en hel del anhängare. Närmare bestämt 500 kunder - det vill säga nätbutiker - och 45 e-handelsplattformar i Norden har nu implementerats, berättar Dibs i ett pressmeddelande.
- Vi är mycket nöjda med denna framgång på så kort tid efter lansering. Mängder av konsumenter kan redan nu betala enkelt med ett klick i den integrerade checkouten och tiotusentals webbutiker har möjlighet att välja betallösningen från sin plattformsleverantör, säger Dibs vd Daniel Larsson i en kommentar.
Tog månader istället för år
Easy lanserades i Sverige under det andra halvåret 2017, varpå Norge och Danmark stod på tur under december 2017 respektive januari 2018. Precis som namnet antyder, är meningen att det ska vara lätt för alla inblandade att använda sig av kassan. Den som betalar via kassan kan till exempel lägga in leveransadresser och kortuppgifter, så att systemet sparar dem till nästa köptillfälle.
Easy ska bland annat vara kompatibelt med e-handelsplattformarna WooCommerce, Magento, OpenCart och Prestashop.
- Normalt tar det flera år att etablera en ny betallösning på marknaden och nu tog det några månader. Med våra kommande produktuppdateringar som bland annat abonnemangs- och företagsbetalningar är jag övertygad om att framgången kommer fortsätta med ökad kraft, säger Daniel Larsson.