ANNONS

Cykelkraft slog förra årets rekord innan klockan elva

Cykelkraft slog förra årets rekord innan klockan elva
Många ville handla cykel-produkter på Black Friday

Siktar på att omsätta 150 miljoner under 2017.

ANNONS

När Black Friday gick av stapeln i fredags hade Christoffer Tyrefors och hans nätbutik Cykelkraft.se laddat upp rejält. Förra året ska det dåvarande omsättningsrekordet ha slagits med över 200 procent, så företaget hoppades förstås på en favorit i repris.

Hittills under 2017 ska företaget ha haft en tillväxt på över 130 procent, vilket innebär att den totala omsättningen för året väntas landa på 150 miljoner kronor. 

"Möter varje kunds behov"

Och årets Black Friday blev inte heller en besvikelse för Cykelkraft. Istället hade företaget slagit förra årets omsättningsrekord redan klockan elva på förmiddagen. Exakt vad det innebär i kronor och ören framgår inte, men Christoffer Tyrefors tror att en väl förberedd hemsida spelade en stor roll i att möjliggöra det nya rekordet.

- En stor del av vår framgång i år och under Black Friday är att vi arbetat väldigt mycket på att förbättra kundupplevelsen. Oavsett om det handlar om filtrering på hemsidan för att hitta rätt produkter eller rekordsnabb svarstid i en chatt, så möter vi idag i princip varje kunds behov, säger han i ett pressmeddelande.

"Köphets och reabluffar tas upp allt mer"

Cykelkraft.se har växt stadigt sedan 2012, men genom åren har de sett hur Black Friday förskjutits till att vara allt längre.

- Flertalet butiker har förlängt Black Friday till inte bara Black weekend utan Black week och till och med Black month. Köphets och reabluffar är ord som tas upp allt mer i samband med att köpdagen förlängs, så frågan är om Black Friday kommer att försvinna över tid, skriver företaget om utvecklingen. 

LÄS ÄVEN: E-handlare i positiv chock över Årets Julklapp

"Börjar urvattnas"

Och Christoffer Tyrefors menar att trenden riskerar att göra konceptet "urvattnat".

- Tyvärr ser vi att konceptet börjar urvattnas när många butiker tänjer på prisperioden och dealsen blir allt sämre och sämre. Vi tror det är viktigt för handeln att vi butiker ser till att Black Friday och Black Weekend fortsätter vara en riktigt bra köpfest för kunderna, annars kommer de inte längre handla.

140 000 bra erbjudanden

För att möta den utvecklingen, samt för att locka folk att köpa cykelartiklar i slutet av november, har Cykelkraft istället satsat på att själva ha bra reaerbjudanden.

- En bra deal är alltid en bra deal och vi har 140 000 bra deals i år. Vi har dessutom tio produktexperter som endast arbetar med att svara på våra kunders frågor via chatt, mail och telefon. Vår Community manager satt även idag i Facebook live och gick igenom utvalda produkter och svarade på kunders frågor. Det är fullt fokus på att stötta och guida alla besökare till en lyckad upplevelse på hemsidan och i butiken och i många av fallen leder det också till ett köp, avslutar Christoffer Tyrefors.

Michell Grönlund

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap