Om det är trafikträngseln, ett ökat intresse för motion eller något helt annat som ligger bakom utvecklingen är svårt att säga, men det är uppenbart att cyklandet har fått ett uppsving under de senaste åren. E-handelsföretaget Cykelkraft har nämligen visat upp en stabil tillväxt, och nyligen kunde vi berätta om bolagets planer på att expandera med ett omfattande nät av fysiska butiker.
LÄS ÄVEN: E-handlaren Cykelkraft i kraftig butiksexpansion
Resultatet: 5,3 miljoner
Nu har Cykelkraft släppt sina siffror för helåret 2017 och företaget har all anledning att ställa till med festligheter i samband med sina butiksöppningar. Bolaget har nämligen ökat sin omsättning med över 105 procent till knappt 143 miljoner kronor. Samtidigt har resultatet (före avskrivningar) ökat till 5,3 miljoner kronor, vilket är en ökning på mer än 900 procent jämfört med förra året.
Under året ska Cykelkrafts e-handel ha utökat sitt sortiment med 39 000 produkter, samtidigt som stora investeringar har gjorts i bolagets IT-system. De har i sin tur inneburit ökad effektivitet och lett till snabbare leveranser.
- Bolaget har bland annat utvecklat mjukvara för lagerstyrning (WMS) specialdesignad för e-handel med cyklar. Bolaget har också investerat i system och maskiner för automatisering av plocklagret, berättar Cykelkrafts vd Christoffer Tyrefors i en kommentar till rapporten.
Lanserar ett till eget varumärke
En av anledningarna till Cykelkrafts tillväxt uppges vara att företagets egna varumärke MADE Bikes har utvecklats kraftigt under året.
- Sortimentet består nu av 30 produkter och den delen av sortimentet som är cyklar har tagit en betydande andel av vår cykelförsäljning. Under året har även ett kompletterande varumärke tagits fram. Det nya varumärket adresserar den mest priskänsliga delen av marknaden där bolaget i dag inte har något utbud.
Utöver sina kommande fysiska butiker, varav en handfull ska öppna i år, har Cykelkraft tagit fram e-handelsplattformar för Finland, Danmark och Norge. Företaget planerar att påbörja utlandsexpansionen i mitten av 2018.
LÄS ÄVEN: Tonerkungen gör comeback som byggherre åt e-handlarna