Mustiktjänsten Spotify och Coca-Cola har ingått ett samarbete där de båda företagen skall lyfta varandra. Coca-Cola skall få använda musiktjänsten i sin marknadsföring på nätet och Spotify skall få tillgång till läskedryckjättens marknadsföringsapparat.
Daniel Ek, grundare och vd på Spotify, är mycket glad över detta samarbete och säger följande:
"Detta är en riktigt spännande dag för oss. Vi samarbetar nu med ett av de mest kända varumärkena i världen. Det är inte vilket partnerskap som helst för oss. Vi ingår inte ens stora partnerskap på Spotify, men jag kan inte komma på något varumärke som har samma utbredning och närvaro som Coke, så jag är glad att vi kan expandera tillsammans.
Detta partnerskap, den riktigt coola delen med det, är det faktum att det har varit en evolution: ett ungt teknikföretag i samarbete med ett 125-år gammalt företag är inte något du ser varje dag. Men vi fann att Coca Cola förstod vad Spotify handlade om, och omfamnade hela idén vi har med att dela med sig över hela världen. Från Spotifys perspektiv är detta partnerskap precis lika viktig som vår affär med Facebook." (översatt)
Daniel ska även ha sagt att Coca-Colas distributionsnät kan vara lika stort som Internet. Coca-Cola skall hjälpa dem via live-evenemang, TV och digital media. Bara deras Facebook-sida, med över 40 miljoner fans, lär ge Spotify en push framåt. Spotify ska i samma vända som detta partnerskap ha lanserat varumärkes-appar ifrån företag som McDonalds, Reebok och Intel. Dessa skall nås i Spotifys desktop-client.
Spotifys mål skall vara att synas och finnas överallt. Ett mål som de med detta nya partnerskap har kommit ett steg närmare.