Butikskedjan och den gamla postorderräven Clas Ohlson har meddelat att det är dags att investera för framtiden. Företagets nya strategi, där online är en central del, ska ha aktiverats under företagets sista kvartal som slutade i april.
- Vi har påbörjat strategiomläggningen, där vi använder vår finansiella styrka och vårt underliggande resultat för att investera för framtiden. I fjärde kvartalet har vi haft fullt fokus på att utveckla vår kundbas och har som en konsekvens under kvartalet gjort omfattande kommersiella satsningar och har investerat framförallt i vår prisposition gentemot kund. Detta har bidragit till en fortsatt god försäljningstillväxt under april månad och en särskilt stark tillväxt online, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson.
Försäljningen i april ökade med 10 procent till 581 miljoner kronor. E-handeln växte dock mycket mer, med hela 64 procent, och landade på totalt 29 miljoner kronor.
LÄS ÄVEN: Clas Fixare ska lösa kundernas problem i hemmet
För hela räkenskapsåret (2017/2018) som alltså slutade den sista april så växte e-handeln med 33 procent och Clas Ohlson omsätter därmed 295 miljoner kronor online.