Enligt Erik Löfgren, kommunikationschef på Qliro Group, utvecklar CDON löpande sin sajt och inför förbättringar allt eftersom. Han vill dock inte gå in i detalj på omständigheterna kring varför CDON har bett om ett svenskt personnummer och varför detta nu ska ändras.
- Detta är en systemteknisk fråga, där CDON har valt att ha personnummer som en uppgift som behövs för att genomföra köp på den sajten. CDON ser sedan en tid tillbaka över detta och kommer att ändra det framöver, förklarar han.
Ungefär när kan det tänkas bli av?
- Det kan vi inte svara på i dagsläget, men det kommer att ske framöver.
Ehandel.se blev nyligen kontaktade av en norsk person som bodde i Sverige, men saknade svenskt personnummer. Han ställde sig mycket frågande till varför CDON:s svenska sajt kräver att man vid köp fyller i ett svenskt personnummer, när andra sajter inte gör det.
- Jag kan handla på andra sajter som Komplett.se och Ginza.se. Det är bara hos CDON det blir stopp, förklarade kunden.
"Inte särskilt vanligt"
Om norska kunder som bor i Sverige vill handla från CDON måste de vända sig till företagets norska sida, men att genomföra ett köp där är inte heller helt lätt. För att göra det måste man nämligen välja en norsk utlämningsadress, vilket inte är det smidigaste om man bor i Sverige.
Men trots att det borde röra sig om ett antal potentiella kunder som faller mellan stolarna på det här sättet, tar CDON den uppkomna situationen med ro.
Hur vanligt är det att det här begränsar kunder som vill handla hos er?
- Det har säkert hänt, men är inte särskilt vanligt, säger Erik Löfgren.
Vad råder ni kunden ifråga att göra?
- CDON ser över detta för närvarande och kunden kommer kunna handla hos CDON så snart rutinerna har ändrats.