Koncernen befinner sig just nu i en intensiv tillväxtfas och strategin har varit att stärka marknadsandelarna genom att bibehålla en hög tillväxtnivå. Därför har man gjort betydande investeringar i sin expansion, och där har Nellys lagerflytt stått för en stor del av utgifterna.
– Vi har genomfört ett av våra största interna åtaganden någonsin då vi i perioden flyttade hela Nelly.coms lagerverksamhet. Det var en nödvändig åtgärd som satte ett betydande avtryck på modesegmentets utfall i kvartalet, genom flyttkostnader som var högre än förväntat, samt genom en dämpad tillväxt under perioden, säger Paul Fischbein, VD och koncernchef för CDON Group och fortsätter.
– Vi har nu rekryterat en ny ledning för koncernens modesegment och det, i kombination med det nya effektivare lagret, gör oss väl positionerade inför återupptagandet av våra marknadssatsningar.
Ett sammandrag av andra kvartalet
Under det andra kvartalet arbetade man intensivt med att befästa CDON.com som Nordens ledande internetvaruhus. Nyligen lanserades Tretti.coms sortiment med vitvaror, hushållsapparater och utomhusprodukter på CDON.com. Man lanserade också Heppo.com i Nederländerna och en lokal version av Nelly.com i Storbritannien.
– Det andra kvartalet var ytterligare ett starkt tillväxtkvartal för CDON Group med en försäljningsökning på 38 procent. Vi fortsätter att växa starkare än både detaljhandeln och internethandeln och stärker därmed vår position på e-handelsmarknaden, säger Paul Fischbein.
Ni finner CDON Groups delårsrapport här (.pdf).