Det var 2011 som Patrik Rees, grundaren av Bygghemma, rekryterade Mikael Olander från Cdon-gruppen. Planen med rekryteringen var uttalad, bygga volym och göra en exit.
Under våren 2012 började Olander tjänsten som VD och Patrik bytte roll till affärsutvecklare och att jobba mer som konsult, framförallt med fokus på Norge- och Danmarks-expansion. Planen lyckades och hösten 2014 tog Nordstjernan över bolaget.
Då hade omsättningen gått från ca 270 miljoner under 2011 till 1,3 miljarder 2014.
"Jag har svårt att sitta still"
Redan sommaren 2014 hade Patrik lämnat det operativa arbetet i bolaget, jag frågar om han var trött och gjorde något annat.
”Jag har svårt att sitta still, när du ringde hade jag precis avslutat ett telefonmöte och nu står jag i trädgården och rensar ogräs samtidigt som jag pratar med dig. Jag hade planerat en semester efter Bygghemma, men det blev inte så."
-Vad gjorde du då?
"2012 förvärvade jag ett hus från 1200-talet i Visby som vi under två år byggt om till Wärdshus/Eventhus som heter Johan Målares Hus efter den kända konstnären Johan Bartsch som levde och verkade i huset på 1600-talet. Det är ett unikt hus för slutna sällskap både för företag och privatpersoner."
Patrik har under tiden investerat i fler verksamheter, bland annat Funera, som erbjuder begravningar på ett nytt modernt sätt.
”Jag gick in för att de har en ny approach till en traditionell bransch, och jag gör sådana investeringar också men då är jag passiv ägare.”
"Jag vill inte sitta med bolag som omsätter 2-3 miljarder"
Hans nya projekt E-business Partner driver han ihop med Ola Svensson och Nils-Olof Lindersson, båda en del av Patriks egna team när han drev Bygghemma. De har nu alla lämnat bygghemma ihop med honom och ska tillsammans ta ett nytt grepp kring riskkapital inom e-handel.
”Jag gillar att vara operativ, jag tror på det konceptet när jag investerar. Tanken är att gå in i e-handelsbolag med en omsättning på 10-30 miljoner, där det finns en stark ledning och där man framförallt har koll på sourcing-biten. Man ska kunna sin produkt, sina leverantörer och sina inköpskanaler. Vi sätter sedan direkt in en av våra anställda som en form av managementkonsult i bolaget under ett år när det byggs om för att gå mot gemensamt uppsatta mål tillsammans med ägare och ledning och på sikt en exit.”
Som investerare vill de vara med upp till en förutbestämd omsättning, sedan går de ur bolaget, antingen ihop med entreprenörerna eller på egen hand om entreprenörerna vill fortsätta på resan ihop med en ny ägare.
”Jag vill inte sitta med bolag som omsätter 2-3 miljarder, de blir lätt trögrörliga och en industrialiserade. Detta blir mer ett passivt ägande. Därför vill vi vara med sålänge bolagen är snabbrörliga entreprenörsbolag med snabb tillväxt.”
"Vi tar en minoritet i bolagen, det är det upplägget jag tror på."
Deras första investering är redan klar och den är i Snusbolaget, Ola Svensson är redan operativ i bolaget och i första steget gör de motsvarande arbete som görs under en due diligence, de tittar på vad bolaget gjort hittills och vad det borde göra framöver. Sedan sätter de en plan ihop med grundarna och använder sina nätverk för rekrytering av nyckelpersoner och för att hitta partners i de fall man behöver outsourca delar av verksamheten.
Förutom att en av bolagets anställda sitter operativt i verksamheten följs den på veckobasis väldigt operativt från E-business Partner.
”Vi tar en minoritet i bolagen, det är det upplägget jag tror på. Det kräver dock att grundarna är rätt, vi har sagt nej till bolag där vi inte tror att grundarna klarar ta bolaget längre än exempelvis 70 miljoner i omsättning. I Snusbolaget har vi två unga drivna killar i Linus och Henrik som vi tror på.”
"Jag tycker man ska fokusera på hemmamarknaden"
Något som skiljer sig i filosofi mot många andra riskkapitalbolag som har denna storleken på bolag som målgrupp är att E-business Partner inte tror på utlandsexpansion som högsta prioritet för att bygga volym.
”Jag tycker man ska fokusera på hemmamarknaden, alltför många e-handlare går utomlands för att bygga volym. De underskattar hur svårt och dyrt det är och de gör det när de fortfarande har mycket kvar att göra i Sverige.”
Patrik tycker man ska göra det bra i Sverige innan man överväger utlandet. Samtidigt ser de det som en del i deras egen strategi.
”Vi tar bolaget till en viss omsättning, sedan går vi ur och en ny ägare har hela utlandsexpansionen kvar som en potentiell uppsida”.
”Min fru hittade en orm i rabatten nu”
När det gäller fokusområden och branscher är det nischade verksamheter som gäller. Det finns enligt Patrik redan så stora breda e-handlare som man inte kan konkurrera med som liten. Deras trafikvolymer och rörelseenergi är för hög för att komma ikapp.
E-business Partner har flugit under radarn fram tills nu, men de har ingen brist på potentiella investeringsobjekt. När jag frågar om de har fler på gång säger Patrik:
”Ja, flera, just nu är vårt problem att vi behöver fler duktiga anställda som vi kan sätta in i uppköpsbolagen. Vi söker nu erfarna e-handelspersoner som är duktiga på online”.
Finansieringsmässigt är det pengarna från Bygghemma-affären som används, men Patrik stänger inte dörren för att jobba ihop med andra kapitalkällor och säger att han får propåer med regelbundna intervaller.
Helt plötsligt blir det tyst i luren och jag hör Patrik prata med sin fru.
”Min fru hittade en orm i rabatten nu, så jag måste gå och titta på den”