Transportföretaget Budbee har tagit in kapital från bland andra H&M:s VD Karl-Johan Persson och Klarna-grundarna Sebastian Siemiatkowski och Victor Jacobsson och går nu genom ett nytt avtal med matkassebolaget Middagsfrid från att bara ha funnits i hemstaden Stockholm till att nu bli verksamt i tjugo städer.
- Det är ett väldigt stort kontrakt som bara större speditionsfirmor brukar klara av och vi går plötsligt från att vara en lokal aktör till att bli en nationell sådan, säger Fredrik Hamilton, VD för Budbee.
Budbee, som har knutit till sig ett hundratal chaufförer, erbjuder hemleveranser åt andra företag. Kunden kan genom ett sms följa transporten i realtid, och enligt Budbee når 96 procent av leveranserna kunden inom 20 minuter från den tid som angetts.
- De kunder som har fått sin mat transporterad av Budbee är extremt nöjda med att kunna se leveransen i realtid och på minuten få besked om när maten kommer, säger Martina Nyman, som är marknads- och försäljningschef på Middagsfrid.
"Sätter kunden i fokus"
Kontraktet med Middagsfrid är Budbees största hittills och företaget hoppas förstÃ¥s pÃ¥ tillväxt i takt med att matförsäljningen pÃ¥ nätet blir allt mer populär.Â
- Vi kommer att vara en unik aktör i Sverige när vi går från 2 till 20 städer. Det är inte många som kan klara av den skalningen. Plötsligt får Budbee nationell täckning och kan konkurrera med de stora transportbolagen. Framförallt är vi det första bolaget som sätter kunden i fokus när det gäller leveransupplevelsen och som anpassar sig till livspusslet 2.0, säger Fredrik Hamilton.
Budbee, som tidigare hette Sendus, såg dagens ljus våren 2015. Enligt företagets hemsida väntar en internationell expansion inom kort.