För ungefär ett år sedan expanderade e-handelsleverantören Budbee från Stockholmsregionen till Göteborg och Malmö. Det innebar att företagets leveransområde breddades rejält. Enligt egen uppgift kan cirka 3,3 miljoner svenskar ta del av företagets service.
LÄS ÄVEN: Budbee växer med Göteborg och Malmö: "Redo att öka rejält"
Gick in i Finland i sällskap med e-handlare
Nu har det blivit dags för ytterligare en expansion, och den här gången handlar det om Finland och Danmark, eller närmare bestämt Helsingfors och Köpenhamn. Enligt Budbee innebär expansionen att företaget inom kort når ut till ytterligare 2,5 miljoner människor.
- Vi startade under sommaren en dialog med våra befintliga e-handlare kring nordisk expansion och undersökte vilka länder som skulle vara viktigast för dem att vi expanderade till. Resultatet blev Finland och Danmark. I oktober lanserade vi Helsingfors-regionen tillsammans med några utvalda e-handlare, som Sportamore, Matsmart och Bangerhead. Resultatet har varit fantastiskt bra och konsumenternas omdömen är otroligt höga, skriver Budbees CCO Simon Strindberg i ett mejl till Ehandel.se.
Premiär i Danmark efter nyår
Lanseringen i Danmark kommer att äga rum inom kort, även då tillsammans med utvalda e-handlare.
- Vi är klara med arbetet kring att lansera i Köpenhamn-regionen, både tekniskt och operationellt. På grund av lanseringen i Finland, Black Friday och julhandeln har vi valt att lansera i Danmark efter nyår, närmare bestämt i månadsskiftet januari och februari 2019 och ett antal större e-handlare har redan signerat avtal och är redo inför lanseringen.
Är det tänkt att ni ska expandera geografiskt i Danmark och Finland lite längre fram, precis som ni har gjort i Sverige?
- Absolut! Vi jobbar alltid mot att så många som möjligt skall kunna använda våra tjänster. Beslutet kring framtida expansion tas baserat på den data vi samlar in i respektive land och jag kan därför inte säga vart vi kommer att expandera nästa gång.
BF-växte med 400 procent
Budbee passar också på att dela med sig av lite statistik från årets Black Friday, då flera av bolagets anslutna e-handlare förstås hade massvis med paket som skulle ut till kunderna.
- Vi har vuxit med knappt 400 procent från 2017 sett till antal paket som levererades. Vi kan även berätta att i år användes cirka 200 budbilar dagligen under Black Friday-perioden för att leverera alla paket i tid till konsumenterna.