Under det senaste året har Bubbleroom bland annat effektiviserat logistiken, byggt upp ett starkt kampanjteam och förtydligat företagets mål och vision, och nu kan e-handlaren konstatera att ansträngningarna har gett resultat och att försäljningssiffrorna ser ut att vara på väg åt rätt håll. Under 2016 växte företagets omsättning med cirka 20 procent från året innan, och för årets första tre månader 2017 har utvecklingen gått ännu bättre med en tillväxt på över 50 procent jämfört med samma period förra året.
- Vi kan konstatera att året har börjat starkt och även om året bara har börjat så har vi stora förhoppningar om att vi ska nå ett positivt resultat, eller åtminstone break even, när året är över. Mycket tyder på det, säger Ville Kangasmuukkoo, VD på Bubbleroom.
När Ville Kangasmuukko tillträdde sin nuvarande tjänst för ungefär ett och ett halvt år sedan stod det snabbt klart för honom att Bubbleroom behövde få en mer nischad och konkret image.
- Jag tycker att man som företag måste kunna svara på två frågor; vad gör oss unika och varför ska kunden välja oss? Kan man inte det måste man tydliggöra de här delarna inom organisationen, säger han.
Vill bli nr 1 inom festmode
Och det är precis ökad tydlighet som Bubbleroom har satsat på sedan dess. Efter att ha genomfört undersökningar bland kunderna har företagets organisation har sett till att Bubbleroom har fått en tydligare position genom att bland annat fasa ut vissa varumärken och välja in andra.
Hellre än att försöka sälja allt till alla har bolaget valt att säga nej till vissa klädstilar och kundgrupper - till exempel mode för män - för att jobba mot en tydlig vision. Nämligen att bli nummer ett i Norden inom festmode för unga kvinnor. Och nu har Bubbleroom sett en försäljningsökning - inte minst inom klänningar.
- Det här har förtydligats internt och nu börjar förändringen även att synas externt, vilket också driver försäljning. Sen säljer vi inte bara festkläder men det är inom det sortimentet vi vill bli störst i Norden.
Vad skulle du säga är det största felet ni har gjort?
- Otydlighet, att vi inte har haft något tydligt mål eller vision att jobba med.
Målet: 125 000 följare på Instagram i år
Enligt Ville Kangasmuukko har Bubblerooms nya fokus på tydlighet bland annat fört med sig fördelar för företagets avdelningar för inköp och kundtjänst.
Samtidigt har Bubbleroom dessutom satsat extra mycket på kampanjer och innehåll, och framför allt mycket bilder, något Ville Kangasmuukko menar är oerhört viktigt framför allt när man är verksam inom e-handel med kläder. På ett år har företaget, bland annat genom att ta hjälp av ambassadörer, lyckats öka sin följarskara på Instagram från 10 000 till 80 000 personer.
- Det är fortfarande långt ifrån vad vissa av våra konkurrenter har, men vårt mål är att ha 125 000 följare i slutet av året och om det fortsätter i den takten vi håller nu kommer det att lyckas.
"Kunderna litar på andra kunder"
En nyhet på bildområdet är att Bubbleroom numera även släpper in kundernas egna produktbilder på sajten under avdelningen "BubbleroomStyle".
- Det är så kunderna är vana vid att shoppa i dag, och på det sättet har vi byggt en relation till kunderna samtidigt som vi har gjort shoppingen mer social, säger Ville Kangasmuukko, och tillägger att kunder ofta litar mer på andra kunder än på traditionella produkttexter.
Om 2017 fortsätter som hittills ser Ville Kangasmuukko bland annat framför sig att Bubbleroom kommer att behöva utöka personalstyrkan.
Även om året bara har börjat, vad innebär det för er att det ser så positivt ut hittills?
- Jag skulle säga att jag är försiktigt optimistisk. Sen är jag förstås glad över att vi har sett en så pass snabb utveckling och framför allt är jag jätteglad för organisationens skull. Alla på Bubbleroom har slitit hårt och varit väldigt öppna för förändring, så det är väldigt imponerande. Och det är förstås roligare att jobba i medvind.