Göteborgsföretaget TH Pettersson, som bland annat säljer däck och batterier, har genom åren haft en stadig ström av kunder till sina två butiker. I höstas fick bolaget en ny butiksanvarig i Johan Dalbro. Han hade erfarenhet från att driva e-handelsföretag inom samma bransch och såg direkt att det fanns utvecklingspotential för TH Pettersson inom den digitala världen.
- Jag tog till mig det och såg en utmaning i att lyfta företaget in i en digital verksamhet. Hemsidan var från år 1997 med gif-bilder, gästbok och så vidare. Här behövdes ett lyft för att få in trafik till hemsidan, berättar han.
TH Petterssons e-handel öppnade den 4 april i år, och sedan företaget kom igång med digital marknadsföring ska fler personer i åldern 18-45 ha hittat till affären. Tidigare var de flesta som handlade över 40 år gamla, enligt Johan Dalbro.
Sexsiffrigt belopp under premiärveckan
Efter bara en vecka ska den nya e-handeln mer eller mindre ha gjort succé. För att spara in på fraktkostnaden väljer många att handla däck eller reservdelar på nätet för att sedan hämta upp sin vara i någon av de två butikerna, som ligger i centrala Göteborg, samt på Hisingen.
- Beställningarna har redan börjat strömma in och jag märker att här finns det stor potential att utveckla webbshopen vidare, fördelen här att företaget är stort och välkänt. Vi sålde vi för ett sexsiffrigt belopp redan under lanseringsveckan, säger Johan Dalbro.
TH Pettersson är enligt företagets hemsida ett av Sveriges äldsta inom sin bransch. För räkenskapsåret som tog slut i april 2015 omsatte bolaget drygt 55 miljoner kronor.