ANNONS

Boozts vd: "Vi lägger mycket pengar på marknadsföring"

Boozts vd: "Vi lägger mycket pengar på marknadsföring"
Hermann Haraldsson på Boozt ser effekt av nytt lager

Berättar om succéåret.

ANNONS

En ökning på 44 procent till över två miljarder i omsättning och ett justerat resultat (EBIT) som samtidigt ökat från 29,5 till 48 miljoner kronor. Boozts rapport för helåret 2017 slog ner som en riktig nyhetsbomb i e-handelssverige tidigare i dag.

LÄS ÄVEN: Boozt krossade två miljarder med ökad lönsamhet

Nu berättar vd:n Hermann Haraldsson för Ehandel.se vad som döljer sig bakom försäljningsframgångarna.

- I princip handlar det ju om att vi har fortsatt att få många nya kunder, och framför allt haft nöjda kunder. På det sättet är det egentligen väldigt enkelt.

Omdömen som tyder på bra mix

Enligt Boozts årsrapport har företaget för närvarande 1 057 000 aktiva kunder, vilket beskrivs som ett "rekordhögt" antal. De aktiva kunderna ska under året ha handlat i snitt 2,37 gånger. Tillströmningen av nya kunder beskrivs som särskilt stark under det fjärde kvartalet.

Hur har ni lyckats fått så många kunder?

- Vi lägger väldigt mycket pengar på marknadsföring, både traditionell marknadsföring, som till exempel TV, och onlinemarknadsföring. På det sättet har vi fått både nya och återkommande kunder, säger Hermann Haraldsson, och lyfter fram att Boozt har höga betyg på omdömessajter som Trustpilot.

- Det viktigaste är att kunderna är nöjda, och de höga betygen tyder på att vi till exempel har en bra produktmix, fortsätter han.

LÄS ÄVEN: Boozt-chefen om nackdelen med ett stort sortiment

Automatiskt lager sänkte kostnader

Alla kunder återkommer förstås inte, men Boozt ser att många både kommer tillbaka, och snabbt blir lönsamma för företaget.

En annan anledning till Boozts positiva utveckling uppges vara att företaget har sänkt hanteringskostnaden per order. Hermann Haraldsson menar att det har att göra med Boozts nya automatiserade lager, som han beskriver som “betydligt mer effektivt än det gamla”.

- Under det andra kvartalet, när vi invigde lagret, var det mycket nya rutiner som skulle på plats, och under det tredje kvartalet hade vi en del omkostnader som till exempel hyra. Under det fjärde kvartalet såg vi att det fungerade väldigt bra, avslutar han.

LÄS ÄVEN: Boozts nya lager - snart störst i universum

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se