Den svenska e-marknadsplatsen Blocket går in i ett nytt samarbete, och den här gången handlar det om att göra leveransen enklare för både kunden och säljaren.
Blocket har omvandlats från en lokal prylmarknad i Skåne som grundades 1996 till en av Sveriges största e-marknadsplatser som har exporterat sitt koncept till mer än 40 andra länder. Sajten har 5 miljoner besökare varje vecka, och cirka 600 000 nya annonser varje dag. För 2018 summerades värdet av alla annonser till 714 miljarder kronor.
LÄS ÄVEN: Blocket satsar på andrahand - går internationellt med förvärv
Den som nu har krokat arm med e-marknadsplatsen är appen Tiptapp, som fungerar som en förmedlare mellan den som vill bli av med något och den som kan fixa det för en peng. Tiptapp startades i Stockholm 2016, och har idag mer än 200 000 användare i vår huvudstad.
LÄS ÄVEN: TipTapp går från tippen till leveranser on demand
– Du vill ha saker körda någonstans - någon annan har bil, tid över och kan hjälpa till. Voila! Med Tiptapp får ni kontakt på några få sekunder. Du bestämmer själv vad du vill betala och när du vill ha hjälp. Så beskriver Tiptapp sin app.
"Revolutionerar marknaden"
Genom samarbetet kommer köparna att kunna få sina fynd hemlevererade inom någon timme, men tjänsten kommer dock endast att gynna Blocket-användare i Stockholm.
– Ett stort hinder för begagnat-handeln är hur ett köp ska transporteras hem från säljaren. Det är ett problem som vi nu löser, säger David Höök, medgrundare till appen Tiptapp, i ett pressmeddelande och tillägger:
– Med detta samarbete revolutionerar vi marknaden för begagnathandel. Det görs inte bara genom att faktiskt erbjuda en lösning för hemleverans - vi överträffar också traditionella e-handelslösningar och möjliggör hemleverans av köpet samma dag inom bara någon timme. Rekordet just nu ligger på 44 minuter.
Praktiskt kommer det fungera på så sätt att köparen, eller säljaren, kommer via Blockets app och webb kunna efterfråga hjälp med hemleverans via Tiptapp. Användaren sätter sedan upp en tid för hämtning av varan och anger själv vad denne är villig att betala för leveransen.
– Tiptapps hemleveranstjänst fyller en värdefull funktion för våra användare. Nu gör vi det ännu lättare att handla begagnat och förbättrar användarupplevelsen, säger Ingrid Salomonsson, Affärsutvecklare med ansvar för partnerskap på Blocket, och fortsätter:
– Jag tror att detta samarbete kan få ännu fler att få upp ögonen för hur mycket man kan spara på att handla begagnat - både i plånboken och för vår planet.
Fler regioner planeras
Under våren har Blocket och Tiptapp testat tjänsten genom ett pilotprojekt. Resultatet visade sig mycket positivt och därför väljer parterna nu att göra tjänsten permanent.
Den kategorin som under testperioden flest användare använde Tiptapp till, var avdelningen ”För hemmet” och otympligare saker som soffor, fåtöljer och sängar har levererats. Sammanlagt genomfördes cirka 1000 hemleveranser under testperioden, och mer än 90 procent av dem som tagit del av tjänsten har gett högsta betyg till sin leveransupplevelse.
– Saknar man tillgång till bil är det generellt väldig besvärligt att flytta lite större och otympligare saker in och ut ur sitt hem. En del av denna utmaning är självklart hur ett köp på Blocket ska transporteras hem. Det löser vi nu, och detta är ett viktigt steg för oss i kampen för att främja återbruk och göra det lättare att konsumera mer hållbart, avslutar David Höök.
Samarbetet ska nu även utökas till fler Blocket-kategorier och fler regioner i Sverige utreds.