Några av er minns kanske den smått otroliga historien om 25-årige Michael Hansen från Danmark, som efter att ha reagerat över dyra rakblad i affärerna, bestämde sig för att på egen hand utmana de stora rakbladsföretagen. Både banken och hans föräldrar tyckte att han var helt galen.
Till slut lyckades han ändå övertala föräldrarna om att belåna sitt hus - allt för att sonen skulle kunna förverkliga sin dröm. Sedan lärde han sig snabbt hur Facebooks annonsalgoritmer fungerade och efter det var succén ett faktum.
LÄS ÄVEN: Utmanade giganten - har nu 30 000 prenumeranter
Barberklingen har flera gånger prisats för sina framgångar inom e-handeln.
Rädda svenskar svår nöt
När vi lämnade honom i höstas, så var företaget på god väg in i Sverige och hade lyckats få 10 000 svenska rakbladsprenumeranter på bara tio dagar. Snart ett år senare kan Michael Hansen konstatera att Sverige inte är en så lätt marknad, trots allt.
- Svenskar är lite rädda för att prenumerera, konstaterar han.
Måhända en kvarleva från 80- och 90-talen. Innan e-handelns framväxt förekom det i Sverige diverse olika mer och mindre seriösa distanshandlare, som band upp folk på prenumerationer som sedan inte gick att bli av med.
- Jag tror att det hänger kvar. Eftersom man har varit rädd för att prenumerera så är tilliten inte så stor i Sverige. Så svenskarna är helt klart mer skeptiska till sånt än vi är i Danmark, säger Michael Hansen.
Michaels mamma har fått tillbaka de pengar hon inledningsvis lånade ut för att sonen skulle kunna starta sitt företag. Idag jobbar hon istället på lagret - och trivs.
Svensk kommunikation ska ge full kontroll
Men samtidigt menar han att det i Barberklingens fall inte finns någon orsak att vara rädd för prenumerationskonceptet.
- Hos oss har kunden full kontroll. När man prenumererar på våra produkter så är det ingen bindningstid och inget commitment för kundens del.
Istället har Barberlingen försökt göra det så lätt som möjligt för kunden att exempelvis pausa, starta eller säga upp sitt abonnemang. Alltihop kan enkelt skötas via företagets mobila webbsida, exempelvis.
Har ni funderat på att ändra affärsmodellen eftersom det varit svårare än väntat att få folk att acceptera den i Sverige?
- Nej, vi har samma modell och kommer inte att ändra, men däremot så satsar vi mycket på personlig kommunikation med de svenska kunderna, säger Michael Hansen.
Tove Grüttner och Michael Hansen jobbar mycket med att kommunicera på rätt sätt med de svenska kunderna.
Svensk "rakbladsminister" hanterar svenska kunder
Och för att kunna sköta det arbetet så har Barberklingen anställt Tove Grüttner, som fått den innovativa titeln "rakbladsminister".
- Jag såg att det var ett danskt företag som sökte en svensktalande medarbetare. Jag sökte jobbet och kallades till en lång intervju, och sen fick jag jobbet, berättar hon.
Michael Hansen förklarar att det på ett så litet företag förstås är viktigt att man får rätt person, inte bara rätt kunskaper, när man rekryterar.
På företaget finns förutom totalt fem anställda även kontorshunden.
Tove Grüttner är således den som nu har kontakt med många av de svenska kunderna och besvarar deras frågor.
- När kunderna skriver in sig frågar de "okej, nu har vi beställt provpaketet. När kommer det att dras pengar igen?", Eller: "Hur lång är er bindningstid, måste jag säga upp abonemanget nu och så stoppar det om 6 månader?". Men så är det ju inte och när vi förklarar att de kan säga upp eller pausa när som helst, så får vi ofta en väldigt positiv respons. Sen har vi några kunder som också sätter prenumerationen på paus, men när de har använt upp sina rakblad så aktiverar de abonnemanget igen. På så vis har de full kontroll och det tycker de är toppen.
En av de saker som Barberklingen gör för de svenska kunderna är att de skickar med en handskriven hälsning med varje paket.
"60 nya svenskar bara igår"
Men trots att intåget i Sverige gått något trögare än Barberklingen hade hoppats på, så strömmar prenumeranterna till.
- Bara igår fick vi 60 nya prenumeranter och vi har runt 6000 aktiva svenska prenumeranter totalt sett.
Och allt med Sverigeintåget har inte varit problematiskt. Vissa saker har till och med visat sig vara lättare i Sverige än i Danmark. En av dessa är postgången.
- Vi använder PostNord i båda länderna, men av någon orsak så är det billigare för oss att skicka från Danmark till Sverige än att skicka inom Danmark, berättar Michael.
En annan sak som han har reagerat på är att försändelserna kommer fram snabbare i Sverige.
- Där tar det tre till fyra dagar för kunden att få sitt paket, men inom Danmark tar det längre än så.
Michael Hansen visar upp en av standardförpackningarna som Barberklingen använder när de skickar med PostNord.
Facebook står för tillströmningen
Varför det är så vet han inte, men trots skillnaderna upplever företaget att det har fungerat att skicka sina rakblad med PostNord. Dessa har nu dessutom kompletterats av bland annat rakgelé, speciellt framtagen för att kunderna ska kunna raka sig med en produkt som enbart innehåller naturliga produkter.
Till höger syns likes-mätaren och till vänster antalet prenumeranter. Bägge tavlorna är kopplade till datorer och uppdateras automatiskt.
Samtidigt så är det fortfarande Facebook-annonseringen som står för tillströmningen och företagets tillväxt och Michael Hansens eget intresse för det hela har uppenbarligen gett resultat. Istället har man andra utmaningar.
- Vi har otroligt lätt att få in folk till att börja prenumerera hos oss. Det går jättebra för oss att använda Facebook, men utmaningen är att sedan få dem att stanna som prenumeranter.
Alla Barberklingens kunder får med ett tuggummi, Jenka eller Shake, med sitt paket. Ibland kan kunderna ha önskemål på vilken sort de vill ha och då försöker företaget se till att kunden får det tuggummi de helst vill ha.
Personligt bättre än proffs
För att lyckas med det senare så har företaget bland annat satsat på att integrera sina kunder och följare på olika sätt. Ett av dessa har varit att bygga en egen studio-del på lagret. Där filmas många av de videoklipp som Barberklingen delar med sig av i sina sociala kanaler.
- Vi har märkt att om våra videor ser alldeles för proffsiga ut, så blir de inte lika uppskattade. Så vi försöker att hålla dem snygga, men personliga, så att våra följare ska känna att vi kommunicerar direkt med dem, säger Tove Grüttner.
- Felet som många företag gör är att de bara kommunicerar med sina kunder när de vill få dem att köpa något och att de då bara skickar ut just det budskapet, "köp mig, köp mig". Vi försöker att även dela med oss av vad vi gör om dagarna till våra kunder och inte bara försöka få dem att köpa våra produkter, fyller Michael Hansen i.
Michael Hansen spexar med en jätterakhyvel. Rolig och personlig kommunikation är företagets signum i sociala kanaler.
Exakt hur stor omsättning företaget har i Sverige, vill de inte uppge, men på väggen sitter en räknare, som i realtid räknar dels antalet totala aktiva prenumeranter och dels antalet likes som företaget uppnått i sociala medier.
Vad är målet att tavlan ska visa?
- En siffra till, säger Michael Hansen och pekar på prenumeranträknaren på väggen.
Michael Hansen hoppas att även den sista symbolen ska förvandlas till en siffra på prenumeranttavlan så småningom.