För några veckor sedan berättade vi om att e-klockbutiken Boom Watches hade nått över 200 procent av det uppsatta målet i sin crowdfundingrunda, med 15 dagar kvar till det uppsatta slutdatumet. Då var insamligsstatusen 2,2 miljoner kronor.
LÄS ÄVEN: Rusning till klockmärke på nätet
Nu meddelar klockbolaget att historien slutade med att Boom Watches tog in 2,43 miljoner.Â
– Det är jättekul att folk tror på det vi gör, på vår affärsidé. Nu ska vi göra allt för att synas ännu mer. Kapitalet vi fick in via crowdfunding-kampanjen kommer att användas till marknadsföring, varuinköp och löpande kostnader, säger Niklas Dahlgren, grundare och vd på Boom Watches, till Ehandel.se och fortsätter:
– Vi fokuserar på att skala upp verksamheten under 2019, vilket kommer att ske genom ökad marknadsföring på våra digitala kanaler som till exempel Facebook, Instagram och Google. Vi ser även tydligt att influencer marketing blir allt svårare då konkurrensen är stenhård och det är otroligt mycket svårare att nå ut organiskt idag jämfört med tidigare.
Under 2017 omsatte företaget nära 2 miljoner kronor, och under 2018 landade försäljningen på cirka 1,5 miljoner. Men minskningen beror på bolagets fokusskifte. I fjol bestämde sig aktören för att avsluta de flesta samarbeten offline för att fokusera på sin egen e-handel, då offline "är fel väg att gå" på grund av "utmaningarna med den pågående butiksdöden".
– Det pågår en stor förändring i branschen, till digitala varumärkens fördel. Vi upplever att utbudet offline inte möter kundernas efterfrågan. E-handeln gör det möjligt för oss att vara flexibla, säger Niklas i ett pressmeddelande.
Satsningen på sin egen online-verksamhet har gett resultat och i år, tills idag, har bolaget redan ökat försäljningen med 300 procent, jämfört med samma månader förra året, berättar Niklas Dahlgren.
Boom Watches sajt finns riktad mot Sverige, England samt USA, och sedan har sajten även version som är anpassad till övriga världen.
– Sverige är vår största marknad men vi ser även en stadig ökning internationellt, främst i England och USA. Vi får otroligt bra feedback från våra kunder, så många av våra nya kunder hittar till oss på rekommendation från någon av sina vänner, säger Niklas Dahlgren till oss och fortsätter:
– Jag ser våra återkommande kunder som ett tecken på att vår produkt är kvalitativ och uppskattad.
Med det nya kapitalet ska företaget nu satsa pÃ¥ att synas ännu mer. Sociala kanaler är en väg som Boom Watches tror starkt pÃ¥. PÃ¥ sin sajt har klockaktören en "Instashop" som automatiskt lägger upp kundbilder när de taggar företaget i sin bild.Â
– VÃ¥rt koncept bygger pÃ¥ personliga produkter sÃ¥ för vÃ¥r del fungerar Instashoppen mer som ett inspirationsfönster med bilder genererat av vÃ¥ra kunder. Därigenom nÃ¥r kunderna vÃ¥r sajt, säger Niklas.Â
Varför är det rätt kanal för er?
– Det skapar en trovärdighet i varumärket - att visa upp material från nöjda kunder. Vi tror att många besökare föredrar användargenererat material framför traditionellt bildmaterial, av just den enkla anledningen att materialet är framtaget av nöjda användare, framför en traditionell marknadsavdelning.