ANNONS

Axfood skalar upp sin näthandelsverksamhet

Axfood skalar upp sin näthandelsverksamhet

Vad som började som ett test i liten skala kommer i höst att utökas med ytterligare Hemköp-butiker.

ANNONS

Tidigare i våras började Axfood att testa e-handel direkt mot konsument. Inledningsvis har tjänsten bara varit tillgänglig för ett hundratal anställda på huvudkontoret ovanför Hemköp-butiken på Torsplan i Stockholm, men nu ska man skala upp verksamheten.

Redan i april flaggade Axfood för att testet till hösten skulle inkludera ytterligare två butiker i Stockholmsområdet, och så ser det nu ut att bli. Enligt Nyhetsbyrån Direkt och Dagens industri kommer e-handelsprojektet främst att omfatta Hemköp-butiker, men även i mindre utsträckning lågpriskedjan Willys

Hämta eller få det hemlevererat

Exakt när projektet kan vara i full gång vill man inte riktigt avslöja men planen är att kunderna ska kunna välja hur de vill ha varorna levererade. De ska alltså kunna välja om de vill hämta upp sina varor i butik eller få dem hemlevererade.

Det har tidigare spekulerats i att Axfood varit en av intressenterna till att köpa upp Linas Matkasse. En budgivning som livsmedelsjätten nyligen hoppade av då prislappen ansågs allt för hög.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se