Inom e-handel, precis som med traditionell handel, handlar det förstås om att sälja så mycket som möjligt. Men ibland kan mindre uppenbart sälj leda till att man får mer sålt. i en tid när många pratar om content har vi pratat med en grupp e-handlare som ser det som en självklarhet att inte bara sälja i sin e-handel. Med hjälp av redaktionella texter ska besökarna få kunskap och inspiration - något som senare ska leda till att de kommer tillbaka när de vill handla.
Ger konsumenterna "spännande läsning"
En av dem är Sportamore, vars besökare numera kan ta del av artiklar om allt från yogatips till hälsosamma recept. Enligt VD:n Johan Ryding ska Sportamore vara en “destination för konsumentens totala behov inom sport och fritid, inte bara en handelsplats”.
- Vi vill inspirera och motivera våra besökare att prova och utöva sporter och aktiviteter samtidigt som vi ska kunna förse dem med allt de behöver för att göra det. Genom att ha allt samlat under ett tak ger vi våra besökare gör vi det enkelt för våra konsumenter att ta del av spännande läsning och smidig tillgodose sina shoppingbehov, förklarar Johan Ryding, VD för Sportamore.
Märker ni att den här typen av innehåll ökar försäljningen?
- För oss är detta en viktig del i Sportamores identitet. Om vi är tydliga i vad vi står för och vad vi kan ge våra besökare bygger vi både lojalitet och engagemang i kundbasen. Detta leder i sin tur till ökad försäljning.
Intervju med vandringsexpert
Besökare som kommer till Sportamores e-handel får i första hand ta del av produkterna, men kommer man som besökare till e-handlaren via Sportamore Magazine är artiklarna i centrum och produkterna får en lite mer undanskymd roll.
Hur väljer ni ut vilken typ av redaktionellt innehåll som kan inspirera era besökare?
- Vi har ett antal innehållskategorier vi arbetar med – platsar det inte där så skriver vi inte om det. Sedan är det en livslång läroprocess att förstå vad våra besökare är intresserade av att läsa om och med den mängd data vi har tillgänglig när det gäller beteendemönster så är det klart att vi använder mycket statistik för att förstå vad vi ska skriva om.
Naturkompaniet är en annan nätbutik som har en del redaktionella inslag. På sajten hittar vi till exempel olika guider som lär ut hur man hanterar läder och intervjuer med experter inom olika friluftsområden. Intresserade besökare kan till exempel ta del av fjällvandraren Gustaf Runfeldts redogörelse för hur det är att ta med två små barn på vandring i naturen.
- Generellt sett är det Naturkompaniets policy att arbeta med service och kunskap, därav att vi lägger resurser på att tillhandahålla redaktionella artiklar på sajten, förklarar Lena Lindfors, e-handelschef på Naturkompaniet.
"Frontmen är mer än kläderna vi säljer"
En tredje e-handlare som också ser det redaktionella innehållet som en central del är Frontmen.com som utöver att sälja mode för herrar också bjuder sina besökare på artiklar om till exempel bilmodeller och arkitektur under rubriken “World of Frontmen”.
- Vi var först i världen med att kombinera redaktionellt innehåll med e-handel för män när vi startade 2008. Idag finns det många som gått i våra fotspår. Nu tar vi det ett steg till och skapar världen för alla Frontmen. Frontmen är mer än bara kläderna vi säljer. Frontmen är en livsstil och en livsåskådning, säger Oscar Arrsjö, som arbetar med marknadsföring och inköp på Frontmen.
Enligt Oscar Arrsjö har artiklarna ingen påverkan på försäljningen utan det handlar om att ge besökarna något mer än produkter att köpa. Därför kan innehållet i artiklarna variera efter hur besökarnas intresse ser ut för närvarande.
- Vi arbetar efter den strategi vi satt och gör kontinuerliga bedömningar av vad vi bedömer kan vara av intresse för våra besökare. Bedömningen tar även hänsyn till vårt sortiment, säger Oscar Arrsjö.