Under gårdagens event WWDC var det dags för Apple att visa upp lite nya prylar. Bland annat släpptes nya modeller av iPhone och iPad, men den stora "äntligen"-grejen för många var att Apple TV till slut fick sin efterlängtade uppdatering.
Förutom att den är kraftfullare, har utrustats med en ny fjärrkontroll med inbyggd styrplatta och rörelsesensorer har den även fått stöd för den röststyrda assistenten Siri. Den riktigt stora nyheten var dock att Apple öppnat upp för tredjepartsutvecklade appar samt en inbyggd App Store.
Något som öppnar upp helt nya möjligheter för vad Apple TV kan användas till. Förutom ett större utbud av strömmande media och spel ska den nu också vara bättre lämpad för e-handel, något som bland annat Mashable rapporterar om.
Gilt.com först ut
Något som Gilt.com, flash sale-sajten som inte är rädda för att testa nya saker, fick vara med och visa upp under eventet. Gilt ska därmed vara en av de första e-handlarna som tagit fram en shopping-app för Apple TV. Hur den kommer att tas emot återstår att se.
Reaktionerna på den nya shopping-appen var nämligen ganska ljumna och på Twitter var det flera som luftade att de inte kände något sug efter att handla kläder på sin Apple TV. Men då 80 procent procent av Gilts omsättning kommer från iOS-enheter, är det kanske ingen dum satsning.
Mode och media går trots allt lite hand i hand, och om Gilt lyckas bli marginellt så framgångsrika på Apple TV som på de övriga iOS-enheterna, kan det mycket väl betala av sig.