ANNONS

Apoteksgruppens e-handel nerlagd: "Inte hållbart i längden"

Apoteksgruppens e-handel nerlagd: "Inte hållbart i längden"
Maria Mårfält, kommunikationschef Apoteksgruppen

Därför fungerade inte Apoteksgruppens e-handelssatsning.

ANNONS

När Apoteksgruppen i dag släppte sina siffror för årets första nio månader stod det klart att omsättningen under perioden hade ökat med nära tre procent till drygt 2,8 miljarder kronor, samtidigt som lönsamheten hade förbättrats. Bolagets vd Tony Johansson sade i ett pressmeddelande att Apoteksgruppens “strategi att konsekvent satsa på kundvärde, rådgivning och personlig service står sig bra som alternativ till den volymorienterade e-handeln”.

Måste hämta på apotek

Och det blir allt mer tydligt att företagets affärsmodell är att vara just ett alternativ till e-handeln. När vi kontaktar Apoteksgruppen för att be om mer e-handelsspecifika siffror, få vi nämligen besked om att företaget inte längre har någon e-handel.

- Vi har ju i dagsläget ingen fullt fungerande e-handel, eftersom du kan beställa på nätet men måste hämta ut det på något av våra apotek. Vår affärsmodell med 183 egenföretagare talar emot en storskalig logistiklösning för e-handel, skriver Apoteksgruppens kommunikationschef Maria Mårfält i ett mejl till Ehandel.se.

Slutade med multikanal

Sveriges apotekskedjor har under de senaste åren på olika sätt försökt att etablera sig som omnikanalsaktörer, och tidigare var det även den modellen som gällde för Apoteksgruppen. Men bolagets affärsmodell, som innebär att varje apotek drivs av en egen företagare, gjorde det svårt att få ihop en större satsning på e-handel. 

Hos ICA, som också är uppbyggt av en stor mängd företagare som driver egna butiker, får butiksägarna välja själva ifall de vill hoppa på e-handelståget eller inte. Hittills har ett par hundra av dem valt att ansluta sig, vilket innebär att de alltså bedriver e-handel från sina fysiska butiker.

"Behövs större satsningar"

Den modellen är dock inte aktuell hos Apoteksgruppen. 

- Vi har haft en e-handelslösning, där utskicken skedde från ett av våra apotek men det blev inte hållbart i längden. Ska man bedriva e-handel i vår bransch behövs större satsningar på logistiken och det fungerade inte riktigt för oss då, skriver Maria Mårfält.

Under det senaste kvartalet har Apoteksgruppen bland annat fått fler anslutna apotek och förändrat produktmixen i sitt sortiment, vilket ska ha bidragit till den ökade försäljningen. De senaste månadernas försäljning har även bidragit till att Apoteksgruppens marknadsandel ligger kvar på drygt nio procent.

Förtydligande: Apoteksgruppens tidigare e-handelslösning har varit nerlagd sedan en tid tillbaka. Den nuvarande modellen - att kunderna kan beställa på nätet och hämta upp sin vara hos något av gruppens apotek  - finns det inga planer på att förändra.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap