Som vi tidigare kunnat berätta så visade Apoteket AB:s siffror redan i oktober att deras e-handel hade ökat med 30 procent under 2016. Nu meddelar koncernen att den siffran höll i sig för hela året.
"Utmärkt plattform för att öka tempot"
Samtidigt ökade rörelseresultatet med 46 procent till 687 miljoner kronor och rörelsemarginalen steg till 3,4 procent.
– Jag kan glädjande konstatera att försäljningen har ökat och vi har överträffat vårt långsiktiga mål på 3 procents rörelsemarginal. Det är ett resultat av hela företagets målmedvetna arbete under lång tid. Vi har nu en utmärkt plattform för att öka tempot i att utveckla våra kunderbjudanden, säger Apotekets VD Ann Carlsson.
Ökat både på nätet och i butik
Och resultatet för 2016 beror till stor del på en ökning både i e-handeln och på de fysiska apoteken. Bland annat har Apoteket AB under året öppnat 13 nya apotek och kan stoltsera med 2,2 miljoner medlemmar i kundklubben, vilket gör att de kan skicka riktade erbjudanden.
Även digitala tjänster har utvecklats under året som gick och en ny IT-platform har gjort att man minskat kostnaderna.
Resultatet efter skatt uppgick till 637 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 458 miljoner som var resultatet för 2015.