Tidigare i dag presenterades Apoteas kvartalsrapport för årets tredje kvartal, och nätapoteket kunde återigen visa upp en stark tillväxt. Men med en snabb tillväxt kommer förstås också utmaningar, vilket Pär Svärdson nu har fått erfara.
Ska lasta in bråte i tält
När Apotea för två år sedan byggde nya lokaler var förhoppningen att de 5 000 kvadratmetrarna skulle räcka i ett antal år framåt. Men huset är redan fullt och nu ska nätapoteket hantera platsbristen genom att lasta in bråte som lastpallar och emballage i tält utanför huset.
Men om två år kommer personalstyrkan på Apotea enligt Pär Svärdson att ha vuxit från dagens 230 personer till ett gäng på 500 människor. Att placera saker i tält är därför ingen långsiktig lösning och nu planerar Apotea att bygga ett helt nytt hus, som ska stå precis intill det nuvarande lagret i Morgongåva.
Huset ska bli 38 000 kvadratmeter stort, vilket VD:n Pär Svärdson menar motsvarar ungefär 5-6 fotbollsplaner.
- Inom väldigt snar framtid ska ansökan om bygglov lämnas in och sen hoppas vi att det nya huset ska stå klart om ett år, berättar han.
Blir det huset bara för Apotea?
- Så länge det finns plats kan vi också ha andra verksamheter, som Delitea, i huset. Men vi får se, om två år är det kanske fullt igen.
"Ett evigt nyrekryterande"
Parallellt med platsbristen dras Apotea, precis som många andra e-handlare, med utmaningar när det kommer till att rekrytera.
- Det finns på ett sätt stora utmaningar med att växa, vi har till exempel ett evigt sjå med att rekrytera lagerpersonal. Till ett så pass stort lager är det mer eller mindre en konstant arbetsuppgift att rekrytera nya medarbetare.
Men borde det inte finnas massvis med unga människor som vill jobba på lager?
- Jo, det är absolut inte en omöjlighet att hitta så många människor, men om du ska anställa 25 nya personer och efter ett kort tag 25 till så blir det till slut ett evigt nyrekryterande. Det som är svårast att hitta är IT-personal och farmaceuter, men med just lagerpersonalen blir kopplingen till företagets storlek väldigt tydlig.
Pär Svärdson tycker att det som är svårast med e-handel är att veta hur bolaget kommer att se ut om till exempel fem år, och att lägga satsningarna på rätt nivå.
Vad gör ni med ert nya hus om det skulle bli så att ni inte växer mer?
- Då får man helt enkelt satsa mer på att växa och kämpa lite hårdare. Och växer man då fortfarande inte, ja, då får man kanske leta efter ett annat jobb. Vi ska fortsätta att växa, så är det bara.