ANNONS

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten
Cassandra Rhodin, grundare och creative director
FOTO: Mini rodini

"Potentialen är enorm, men vi är ödmjuka inför konkurrensen".

ANNONS

För tretton år sedan startade Cassandra Rhodin ett barnklädesmärke döpt till Mini Rodini. Idag har varumärket flera egna fysiska butiker och en egen e-handel som säljer barnkläder över hela världen. Dessutom finns märket hos över 500 återförsäljare.

När den första kollektionen släpptes i få utvalda Stockholmsbutiker 2006 sålde de slut på en gång. Allting gick väldigt snabbt, och vad som började med drivor av kartonger i Cassandras Södermalmslägenhet blev snabbt en butik ett par kvarter bort, skriver Mini Rodini på sin sajt.

Under sitt tionde verksamma år omsatte Mini Rodini nära 150 miljoner kronor, och levererade samtidigt ett förstärkt positivt resultat. Ehandel.se träffade företaget 2017 för att höra vad som är hemligheten bakom framgångarna. Då berättade bolaget att den egna e-handeln stod för runt 35 procent av omsättningen.

LÄS ÄVEN: Mini Rodini säljer till 100 länder: "Vi är duktiga på content"

I slutet av 2018 berättade Cassandra Rhodin, som numera är företagets creative director, för Breakit att bolaget närmade sig 200 miljoner kronor i omsättning.

Nu meddelar Mini Rodini att de är redo för nästa steg. Det svenska barnklädesmärket öppnar en e-butik på e-handelssajten Tmall, som är en av Alibabas marknadsplatser för B2C-försäljning i Kina. Tmall står, enligt Mini Rodini, i dagsläget för 60 procent av Kinas onlinekonsumtion och har över 550 miljoner aktiva användare.

Mini Rodini har tagit svenska föräldrar med storm och vi har haft en otrolig utveckling i Sverige. Nu är tiden inne att ge internationella kunder ännu bättre förutsättningar att upptäcka Mini Rodinis produkter, säger Håkan Ström, vd Mini Rodini, i ett pressmeddelande och tillägger:

Den kinesiska marknaden är helt rätt för oss. T-mall.com ger oss en fantastisk möjlighet att nå ut med vårt starka varumärke. Potentialen med T-Mall.com är enorm. Samtidigt är vi ödmjuka inför konkurrensen och den insats som krävs.

Enligt företaget är etableringen i Kina är en del av Mini Rodinis strategi att satsa internationellt. Bolaget lanserar sin onlinebutik på Tmall i maj.

LÄS ÄVEN: H&M öppnar på kinesiska Tmall

Men Mini Rodini är inte det första, och förmodligen inte det sista, svenska varumärket som öppnar en nätbutik hos Tmall. Förra året rapporterade vi om H&M som gjorde samma resa. Och bara efter några få månader adderade H&M-koncernen även sina andra märken som Monki, Weekday, Cheap Monday, Afound och Cos på den kinesiska e-handelsplattformen.

Sverige har ganska många varumärken som kinesiska konsumenter kan relatera till. Det finns ett starkt intresse för kvalitetsprodukter och svenska varumärken, sa Mei Chen, Alibaba Groups Senior Manager för Storbritannien och Norden, till Ehandel.se i en tidigare intervju.

LÄS ÄVEN: Möt Alibabachefen som ska ta Nordens e-handlare till Kina

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap