ANNONS

Analysbrevet om maj och den stundande midsommaren

Analysbrevet om maj och den stundande midsommaren
Analysbrevet blickar in i framtiden

Missa inte dagens Analysbrev direkt från den digitala pressen.

ANNONS

I dag har vi gett oss in i den första riktiga sommarmånaden, juni. Och en ny månad betyder att det är dags för vår analysavdelning att sammanfatta förra månaden.

Maj månad bjöd inte på en speciellt stor ökning i e-handlarnas intäkter jämfört med samma månad i fjol. Men även om intäkterna bara steg med 7 procent så ska ändå maj vara den månad som bjöd på störst försäljning hittills i år. Maj är alltså en stark försäjningsmånad överlag. Antalet order under månaden ökade samtidigt med runt tio procent och besöken steg med 13 procent.

"Den fjärde sämsta veckan"

Vår kära analysavdelning passar i dagens Anlysbrev även på att göra lite prognoser inför juni månad som vi nu gått in i. Det som står klart är att juni inte kommer att generera samma försäljning som maj, om vi ser tillbaka på historiken.

- När vi tittar tillbaka på orderingången förra året var midsommarveckan den fjärde sämsta veckan under hela året. Det var dock inte nödvändigtvis bara sill och nubbe som lockade folket bort från shoppingen den veckan, utan det ganska varma vädret spelade troligen också in en del, skriver Joakim Andersen, indexsansvarige på Ehandel.se, i Analysbrevet för maj månad.

Missa inte Analysbrevet som ni kan prenumerera på här.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se