Vi har återigen analyserat e-handelsjätten Amazons svenska omsättning. En omsättning som går att luska ut med hjälp av den moms som Amazon måste betala in i Sverige, på försäljningen inom EU till svenska konsumenter. Trots Skatteverkets nya striktare hållning kring att dela med sig av data har vi lyckats räkna på Amazons siffror för helåret 2018.
LÄS ÄVEN: Här är e-handelsjätten Amazons svenska omsättning
Förra året kunde vi avslöja att Amazon omsatte 165 miljoner kronor i Sverige under 2017. Summan kan vara så hög som 200 miljoner, men bara om svenskarna handlar böcker i betydligt högre utsträckning än vad personer i andra länder gör. Detta är dock en droppe i havet om vi tänker på Amazons dåvarande totala omsättning på över en biljon kronor (ja, biljon är rätt).
Vad har då hänt sedan 2017? Har Amazons omsättning ökat? Vi vet att Amazon har varit med i svenska nyheter en hel del det senaste året, vilket kanske fått folk att handla mer från Amazons EU-sajter, och kanske primärt den tyska sajten som Amazon.se numera skickar svenska konsumenter till.
LÄS ÄVEN: Amazon.se tar dig nu till nätjättens e-handel
Om vi bara tittar på den svenska momsen så visar den direkt att inte speciellt mycket har hänt. Den specificerade momsen för 2018 ligger lite över 2017, men inte med mycket. En månad som står ut är dock november som ökar från 4 miljoner i moms 2017 till 5 miljoner för 2018, en ökning med 25 procent. Black Friday på Amazons europeiska sajter verkar alltså ha inneburit en ordentlig försäljningsökning även i Sverige.
Mellan 143 och 598 miljoner
Omsättningen för helåret hamnar någonstans mellan 143,5 miljoner kronor och 598 miljoner kronor, beroende på hur stor andel som är böcker med 6 procent moms. Tidigare har vi räknat med en verklighet där 24 procent är böcker, baserat på gamla siffror från Amazon. Det skulle i så fall innebära en svensk omsättning på drygt 175 miljoner kronor.
Uppgiften om 24 procent kommer dock från 2016, då Amazon specificerade hur stor del andel av den internationella försäljningen som utgjordes av mediaprodukter. En andel som för varje år innan dess sjunkit. Den är alltså med stor sannolikhet inte längre korrekt.
Klicka för större bild
Räknar vi med 20 procent böcker, vilket bör vara mer i linje med verkligheten, blir dock omsättningen ännu lägre och hamnar på 169 miljoner kronor för helåret 2018. Inga böcker i sin tur ger oss förstås minimi-siffran som är 143,5 miljoner kronor. Det hela hänger alltså på hur mycket böcker svenskarna handlar från Amazon, eftersom momsen på övriga varor hos e-handlaren huvudsakligen ligger på 25 procent.
Sverige är pyttelitet
Vi skulle säga att Amazons svenska omsättning, gällande den egna e-handelsförsäljningen, för 2018 ligger på runt 170 miljoner kronor. Du kan som sagt få upp siffran genom att öka andelen fysiska böcker och förmodligen lägga på ett tiotal miljoner från den amerikanska sajten, som inte ingår i siffrorna, men vi rör oss fortfarande runt 200 miljoner kronor i omsättning. Amazon fortsätter därmed att vara en ganska liten aktör på den svenska marknaden.
Totalt omsatte Amazon 233 miljarder dollar förra året, eller över 2 biljoner kronor. Av dessa kom cirka 123 000 miljoner dollar från e-handeln och Sverige stod alltså för runt 20 miljoner dollar. I Tyskland omsätter Amazon som referens nära 20 000 miljoner dollar och i Storbritannien runt 14 500 miljoner dollar, dessa siffror inkluderar dock alla Amazons tjänster (exempelvis AWS). Hur du än räknar så är Sverige pyttelitet på Amazons globala e-handelsarena.