ANNONS

Allt från Nordic eCommerce Summit i Stockholm

Allt från Nordic eCommerce Summit i Stockholm
Arne Andersson och Paul Fischbein hade roligt på NeS

Missade du NES? Vi ger dig alla godbitarna från e-handelsbranschens stora sammankomst.

ANNONS

Elfte upplagan av Nordic eCommerce Summit i Stockholm gick av stapeln under onsdagen och torsdagen. I vanlig ordning blev eventet välbesökt av e-handlare och leverantörer från både Sverige och andra delar av världen. Ehandel.se var på plats och vi delar självklart med oss av vad som togs upp under det populära eventet.

På den blanka vita scenen, som året till ära hade pyntats med en stor elva, inledde Sarah Wittbom och Louise Ahokas med att hälsa välkomna och passade då på att dela med sig av Nordic eCommerce Knowledges senaste undersökningar. Deras Mystery eShopper-rapport från förra årets julhandel visade bland annat att även om det har skett förbättringar så har e-handlarna fortfarande en del läxor kvar att lära när det kommer till att göra returer smidigare för kunderna. Eftersom temat för årets evenemang var "do something remarkable" passade de även på att tipsa alla om att göra något anmärkningsvärt, att våga sticka ut och att ge kunden något extra.

Sarah Wittbom och Louise Ahokas har testshoppat hos e-handlarna

Debatt om tredjepartslogistik

Efter en kort inledning tog Rikard Westberg, grundare av Tonerlagret, plats på scenen som Sarah Wittboms sidekick innan det blev dags för årets första paneldebatt. Ledda av Bygghemma-grundaren Patrik Rees pratade Daniel Mühlbach från Footway, Hans Bengtsson från Royal Design, Andreas Koschnike från Caliroots och Peter Markstedt från Kids Brand Store om bland annat tillväxt och att få tid att göra allt man vill här i branschen. Mest intressant blev diskussionen möjligtvis när frågan om tredjepartslogistik kom upp eftersom Footway var den enda i gruppen som valt att outsourca sitt lager.

- Vi tycker inte att logistiken är så viktig så vi lade ut den, skojade Daniel Mühlbach.

Han kunde dock intyga att deras logistiklösning fungerar bra och att han ser stora fördelar med att välja att lägga ut lagerhanteringen på en extern aktör.

Åhörarna fick även njuta av en filmvisning där Johan Holgersson på Bring frågade folk på stan om deras e-handelsvanor innan diskussionen kom in på utlämningsställen och fraktmetoder. Caliroots Andreas Koschnike slog fast att "det behövs fler fraktsätt" och Hans Bengtsson på Royal Design var inte orolig över problem med överfulla utlämningsställen i framtiden.

- Jag litar på att marknaden löser det, sade han.

Porter Erisman berättade om sin tid på Alibaba

Norskt party gånger två

Förmiddagen fortsatte så småningom av presentationer av bland andra Adlibris-VD:n Johan Kleberg och norske Filip Elverhøy som är digital chef på butiken Elkjøp. Efter att ha uttryckt sina synpunkter om att bli inbjuden som föreläsare dagen efter den 17 maj tog han en klunk vatten och delade sedan med sig av hans företags Black Friday- succé som ska ha slagit alla tidigare rekord.

Förmiddagen fortsatte med en intervju på scenen där Sanna Westman från Qliro Group och Lekmers VD Niklas Jarl pratade om logistik, bakluckeleveranser och mer eller mindre lyckade lagersatsningar. Efter en stund kom samtalet in på det inom e-handeln ständiga dilemmat returer.

- Vi i leksaksbranschen är skonade från returer jämfört med till exempel klädbranschen, konstaterade Niklas Jarl.

De berättade att Qliro Group inom kort kommer att lansera ett leveranssamarbete med Budbee, som enligt Niklas Jarl är som Über fast för hemleverans. Hans kollega Sanna Westman sade också att man måste vara försiktig med att ge bort för mycket gratis. Qliro Group-butiken Tretti.se levererar till exempel hem varan till kunden, bär upp varan till lägenheten och tar sedan tar med både emballage och den gamla varan därifrån. Då är det enligt Sanna Westman rimligt att leveransen får ses som ett mervärde som man också får betala en slant för.

- Vi måste bli bättre på att tala om vad det är kunden får, sade hon.

Filip Elverhøy delade med sig av rekordsiffror

Tackade nej till Amazon

Samma tema dök upp under eftermiddagen när Linda Brattlöf på Garden Glory berättade om hur hon arbetat med att sälja in en idé snarare än en produkt och Andreas Vural på Happy Plugs förklarade hur företagets hörlurar kan ses som en accessoar snarare än en teknisk detalj.

Linda Brattlöf, som säljer exklusiv trädgårdsutrustning pratade om att vägra pressa priser och att ha en tydlig målgrupp att rikta sig mot.

- Det här är inte för alla utan det är ett nischat varumärke, förklarade Linda Brattlöf sin företagsidé.

Hon berättade också hur hon har trott på sin idé sedan första början och inte vikit undan även om hon vid mer än ett tillfälle blivit kontaktad av till exempel Amazon som ville sälja hennes produkter.

- Jag vill sätta Garden Glory på kartan och då måste jag följa den strategi jag tänkte ut från början, sade hon.

Happyplugs verkar däremot vara för, om inte alla, så åtminstone de flesta. Förra året sålde företaget i snitt ett par hörlurar i minuten och företaget har lanserat flera nyheter, som tunna iphoneskal och långa laddningssladdar, som har tilltalat en bred publik.

Linda Brattlöf passade på att visa upp en turkos variant av Garden Glorys populära vattenslang

E-handel som huvudrätt

Dagen bjöd också på internationella talare i form av bland andra dragplåstret Porter Erisman som tidigare varit vice president på Alibaba, och som nu har gjort både en film och en bok om sin tid hos den kinesiska e-handelsjätten. Under förra årets Singles Day sålde Alibaba för smått ofattbara 14,3 miljarder dollar på 24 timmar. För att ge en bild av hur företaget vuxit fram visade Porter Erisman en film som spelades in i Jack Mas lägenhet 1995, i vilken den framtida e-handelskungen slog an tonen till sitt företag.

- Han hade en vision från dag ett om att göra Alibaba till ett globalt företag, berättade Porter Erisman.

Han förklarade även varför Alibabas sidor Tmall och Taobao har ett så plottrigt utseende med västerländska mått mätt, något som helt enkelt ska bero på att konsumtion och shopping i Kina görs på ett lite annat sätt än i väst. Den som shoppar på huvudgatan i Shanghai får en upplevelse fylld till brädden av ljus och ljud.

- Det är helt kaotiskt, inte alls som att köra på en landsväg i Sverige, jämförde Porter Erisman.

Sen handlar ju allt som vi vet om timing och hur konsumtionen har utvecklats på olika platser. Eller som Jack Ma själv ska ha sagt:

- I väst är e-handel efterrätten, i Kina utgör den huvudrätten.

Marcus Oscarsson höll undervisning i svensk och amerikansk politik

Eventets första dag avslutades med ett bejublat framträdande av Marcus Oscarsson som till vardags är politisk kommentator på TV4. Han gav en noggrann genomgång av både svensk och amerikansk politik. Han konstaterade bland annat att vi aldrig har vetat så lite om en amerikansk presidentkandidats politiska ambitioner som i fallet Donald Trump, och att svenska folket för närvarande har högst förtroende för Annie Lööf (C) av alla partiledarna, vilket är unikt eftersom hon inte företräder något av de största partierna. Det hela illustrerades med bilder och videoklipp som rev ner ett och annat gapskratt hos publiken.

Fick räkna fönster i London

På kvällen blev det förstås dags för festligheter och åhörarsalen i Münchenbryggeriet möblerades om för middag. Komikern Kristoffer Appelquist varvade begravningsminnen med att dela ut priser till e-handlare som gjort bra ifrån sig under året, och gästerna fick avnjuta bubbel, kalvkött och vaniljpannacotta innan det så småningom blev dags för dag två av Nordic eCommerce Summit.

Den inleddes med att Linda Johansson från Volvo fortsatte på temat Kina med att berätta om digitala trender från landet i öst. De åhörare som hade orkat ta sig till Münchenbryggeriet trots nattens festligheter fick även Brian McBrides, tidigare VD för Amazon.co.uk, syn på den digitala utvecklingen, som enligt honom mycket väl kan leda till att den verklighet vi känner till i dag mycket väl kan vara helt förändrad om två till tre år.

Manlig uppställning i dagens första paneldebatt

Brian McBride berättade även om sin anställningsintervju på Amazon där Jeff Bezos ska ha bett honom att uppge hur många fönster som finns i London. Brian gjorde en uppskattning och kom med ett svar och Jeff Bezos, som bara ville höra hur Brian resonerat, blev uppenbarligen nöjd. Resten är ju historia.

"Will the Internet destroy high street stores?" var ämnet för Brian McBrides presentation. Nej, så trodde han inte att det skulle bli. Men att långsamma spelare får svårt att hänga med, det var han helt säker på.

För dig som inte fick nog av NES, eller som inte känner dig nöjd efter den här redogörelsen, kan vi meddela att ett flertal intervjuer med diverse konferensdeltagare kommer upp på Ehandel.se inom kort. Missa inte det!

Extra: Alla bilder från NES i Stockholm
LÄS ÄVEN: Storslam för Clas, Apotea och Dan Nilsson prisas igen

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap