ANNONS

Alibaba miljardinvesterar för att äga hela e-handelskedjan i Kina

Alibaba miljardinvesterar för att äga hela e-handelskedjan i Kina

E-handelsjätten har lagt ett bud värt drygt 4 miljarder dollar på den kinesiska videotjänsten Youku Tudou. Ett förvärv som gör det möjligt för Alibaba att täcka alla typer av e-handel.

ANNONS

Alibaba äger sedan tidigare 18,5 procent av Youku Tudou, Kinas svar på Youtube. I förra veckan passade man på att lägga ett bud på de aktier som man inte redan äger, något som värderar videotjänsten till drygt 4 miljarder dollar.

Victor Koo, styrelseordförande och vd i Youku Tudou, och andra större aktieägare stödjer budet, som därmed sannolikt kommer att gå igenom. Men vad vill då Alibaba använda tjänsten till, som har drygt 150 miljoner dagliga aktiva användare.

Förutom att det finns stora pengar att tjäna på annonser, så håller det traditionella TV-formatet sakta men säkert på att dö ut även i Kina då allt fler streamar tv-serier och filmer. Youku är inte heller bara en renodlad kinesisk version av Youtube, utan erbjuder även innehåll som användarna kan prenumerera på, likt Netflix eller HBO.

Inte hamna på efterkälken

Alibaba lanserade nyligen även TBO, sin egen variant av Netflix, och att Alibabas dotterbolag Alipay sedan hanterar alla betalningar som sker via Youku och TBO, gör inte det hela sämre för e-handelsjätten.

Alibaba äger även en del i den kinesiska Twitter-klonen Weibo, något som gör att man kan få stor genomslagskraft för att marknadsföra sina olika digitala produkter i sociala medier och vara en del av hela kedjan. Men även om Alibaba tror att den traditionella TV-tablån är på väg att försvinna, så kommer TV:n fortfarande att spela en viktig roll i framtiden.

2013 lanserade Alibaba en egen Smart TV som gör att användarna bland annat kan e-handla på marknadsplatsen Taobao eller betala sin elräkning med hjälp av Alipay direkt från TV:n. Samtidigt handlar e-handel inte bara om fysiska produkter för Alibaba.

Digitala varor och tjänster, som bio-, hotell- och flygbiljetter, är en stor del av e-handeln och nätjätten vet att digital underhållning kommer att utgöra en stor del av segmentet, och man tänker inte hamna på efterkälken.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se