De flesta professionella hantverkare som i yrket gör inköp inom el, VVS, verktyg eller byggmaterial, handlar enligt Ahlsell sina varor hos företaget. Förra året landade Ahlsell AB på en omsättning på över 20 miljarder kronor.
Nu ska företaget förenkla för sina kunder genom att införa en e-handel, som med hjälp av olika specialfunktioner ska fokusera på att ge en bra kundupplevelse.
- Sajten är den primära delen i ett stort digitaliseringsprojekt som omfattar hela vår verksamhet. Vi har en målsättning att vara bäst, inte bara på utbud, utan även på tillgänglighet och kundupplevelse, säger Mårten Forssell, Director of eBusiness på Ahlsell.
550 000 artiklar i 30 000 kategorier
Ehandel.se skrev för en tid sedan om att flera svenska företag upplevde att det fanns svårigheter med att erbjuda B2B genom e-handel, och att det möjligtvis är därför som den delen av onlineförsäljningen inte har kommit lika långt som handeln till konsumenter, B2C.
Och Ahlsell håller med om att det inte varit någon lätt uppgift att bygga vad som ska vara Nordens största e-handel för B2B. Sajten omfattar ett sortiment på 550 000 artiklar som är indelade i 30 000 kategorier. För att göra sajten användarvänlig har Ahlsell bland annat satsat på smarta filter som ska göra det lättare att få relevanta sökträffar.
- Vår nya sajt fungerar som en otroligt duktig digital säljare. Den har koll på varje del av vårt sortiment och kan rekommendera rätt varor efter vad som passar varje specifik kunds behov, säger Mårten Forsell.