I augusti förra året berättade varuhuskedjan Åhléns att de skulle stänga sina butiker i Norge. Fokus skulle istället hamna på att stärka varuhusen i Sverige med bland annat omnikanal. En nätbutik sades vara i slutskedet av utvecklingen och man var redo för lansering 2016.
Bara några månader senare i december spände man omnikanalsbågen ytterligare och anställde en ny e-handelschef. Cecilia Mortimer Meurling med erfarenhet ifrån Aftonbladet och Schibsted skulle flytta fram Åhléns positioner inom det digitala.
Ska bjuda på mänsklig touch
Den nya sidan som lanseras idag ska vara framtagen av Brightstep, som blev en del av Accenture Interactive förra året. Den grafiska Stockholmsbyrån Pond ska även ha jobbat med designen.
- Målet är att ansluta butiker, e-handel, kundservice och andra digitala kanaler för att kunden sömlöst ska kunna växla mellan dem genom hela köpprocessen. Oavsett om kunden vill handla, bli vägledd eller inspirerad. Trevliga shoppingupplevelser har oftast en sak gemensamt: någon som bryr sig. Det är därför vi strävar efter att lägga till en känsla av mänsklig touch till användarupplevelsen, beskriver Pond utvecklingsarbetet med nya Ahlens.se.
Den nya sidan som alltså såg dagens ljus idag, den 17 mars, är inte oväntat responsiv och anpassar sig automatiskt till olika enheter. Designen står dock ut en del i mängden då man på desktop och i mobilen kan hoppa mellan olika inspirerande slides.
- Åhléns satsar på e-handel för att kunna kombinera det bästa med digitaliseringens möjligheter, med servicen som kan erbjudas när våra kunder besöker varuhusen, säger Stefan Danieli, CFO och tf. VD på Åhléns.
Utlämning och retur i butik
En viktig del i den nya satsningen är att paketutlämning och returhantering erbjuds i samtliga 73 varuhus, meddelar företaget. Undrar du hur Åhlens nya digitala strategi och e-handel ser ut så ska du gå till Ahlens.se.
- Vi ser att e-handeln har nått en viss mognad och att vårt erbjudande, som bygger på att integrera vår digitala och fysiska kundupplevelse ligger rätt i tiden. Vi kommer fortsätta att utöka sortimentet samt hitta ännu fler synergier mellan det digitala och de fysiska varuhusen framöver, säger Cecilia Mortimer Meurling, e-handelschef på Åhléns, och meddelar att detta bara är början.
Sortimentet som erbjuds vid lanseringen täcker mer än 20 000 varor. Målet ska dock vara att utöka detta till 48 000 varor, ungefär vad som erbjuds i ett större Åhlénsvaruhus.