För nästan exakt ett år sedan gick Designtorget ut med att bolagets e-handel hade kommit igång ordentligt och att de började planera kring en eventuell global expansion.
LÄS ÄVEN: Designtorget intar e-handeln: "Vi är väldigt starka i vår nisch"
– Förra året öppnade vi ett eget lager i Solna och tillsatte i samband med det ny kompetens. Vi ser att trafiken till webben ökar. För oss är det en självklarhet att finnas där kunderna finns. Vi ser e-handeln som ett komplement till de fysiska butikerna, sa Alexandra Wahlqvist, vd på Designtorget, till Ehandel.se i en tidigare intervju.
Och idag kom nyheten att Åhléns, som Axel Johnsons investeringsbolag Novax står bakom, förvärvar Designtorget.
– Designtorget har en unik marknadsposition i Sverige och det senaste året har vi haft ett tydligt fokus på att öka positionen online, vilket har gett resultat, säger Alexandra Wahlqvist i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Åhléns är ett ledande retailbolag med lång erfarenhet och stor kunskap om detaljhandel och butiksdrift. Jag är övertygad om att det finns många synergieffekter mellan bolagen. Jag ser mycket fram emot att utveckla Designtorget med Åhléns som ny ägare.
Axel Johnson-koncernen har ägt och förvaltat Designtorget sedan 2003, men från och med den 1 juni 2019 kommer kedja att vara officiellt övertagen.
Planen är att Designtorget ska fortsätta att drivas som ett eget bolag, men att företaget ska sammanflätas successivt med Åhléns. Designtorgets sortiment kommer att finnas i vissa av Åhléns butiker och på Åhlens.se som en del av deras marknadsplats.
LÄS ÄVEN: Åhlens ska lansera en marknadsplats på nätet
– Förvärvet av Designtorget utgör en viktig del i vår strategi att skapa ett attraktivt och marknadsledande erbjudande inom skönhet, hem och mode, både online och i varuhusen. Designtorget är ett välskött företag med ett starkt varumärke och ett unikt utbud i butik och online. Jag ser stora möjligheter att skapa framgång tillsammans, säger Gustaf Öhrn som är vd för Åhléns.
LÄS ÄVEN: Åhléns öppnar en ny e-handel för billig skönhet
Inom Åhléns pågår ett ständigt jobb med att möta konsumtionstrender och digitaliseringen. En del av detta arbete är att starta nya verksamheter och att förvärva bolag. Nyligen lanserade Åhléns sitt nya koncept Beauty Bargain som också är en del i den här strategin.