ANNONS

Addnature går ihop med tysk outdoorjätte

Addnature går ihop med tysk outdoorjätte

Outdoorhandlaren Addnature går ihop med det europeiska cykel- och outdoorföretaget Internetstores AG. Målet är att skapa en heltäckande europeisk sportfackhandel inom outdoor och cykel.

ANNONS

Svenska Addnature grundades år 2000 och bedriver den största delen av sin handel på nätet. Men outdoorföretaget som omsatte 180 miljoner kronor under förra verksamhetsåret har också två fysiska butiker i Stockholm.

Nu går man samman med den europeiska e-handlaren Internetstores som köper samtliga aktier i Addnature till ett värde av 230 miljoner kronor. Planen är att skapa en heltäckande europeisk sportfackhandel inom outdoor och cykel.

– Eftersom vi växer och blir större tror vi att detta är något som kommer att vara positivt både för våra kunder och leverantörer. Kunderna kommer att få del av ett ännu bredare sortiment och helt nya produktkategorier. Våra leverantörer kommer att få följa med på vår resa och kunna växa tillsammans med oss, säger Mathias Hedström, vd på Addnature AB.

Grundarna återinvesterar i nya bolaget

Tyska Internetstores grundades 2003, och cykel och outdoorhandlaren som enbart har nätbutiker i sin portfölj, är marknadsledande inom sitt segment i Tyskland. Man växer även stadigt i andra europeiska länder som, Schweiz, Österrike, Frankrike, Spanien och Benelux och Internetstores siktar i år på en omsättning runt 600 miljoner kronor.

Sammanslagningen av företagen beräknas vara klar under andra kvartalet 2013 och de tre grundarna och huvudägarna i Addnature kommer att återinvestera den största delen av sitt innehav i det gemensamma bolaget. Dessutom ökar EQT Expansion Capital II fund, som redan är minoritetsägare i Internetstores, sin investering i företaget.

– Sammanslagningen av Internetstores och Addnature är till för att få båda företagen att växa. Tillsammans kan vi ta oss an den nordiska cykelmarknaden från gemensam plattform, en plattform från vilken vi utvecklar vårt sortiment ännu mer och ständigt förbättrar köpupplevelsen för den Europeiska e-konsumenten, säger René Marius Köhler, grundare och vd på Internetstores Group.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se