I mars förra året berättade vi om en ny tjänst som automatiskt skulle skriva e-handlarnas produkttexter. Med hjälp av en nytuvecklad AI-motor ska den svenska tjänsten Textual drastiskt reducera den tid det tar för nätbutiker att ta fram innehåll till nya sajter, på andra språk.
LÄS ÄVEN: Ny e-handelstjänst låter datorn skapa ditt content
Företaget kan vara något på spåren, eftersom man nu har fått in 12 miljoner kronor i nytt kapital. Bland investerarna finner vi e-handelsveteranen Alexander Hars, grundarna bakom Mat.se och riskkapitalbolaget Wellstreet.
Vi frågade Textuals grundare, Henrik Gemoll, vad de planerar att använda pengarna till.
- Vi kommer att storsatsa på att stärka teamet för att kunna komma igång med fler kunder, samt expandera till nya marknader. Vi jobbar nu på att lansera integrerade moduler till några av de stora globala e-handelplattformarna som Shopify, Magento och WooCommerce där det finns ett stort behov för en tjänst som vår för att effektivisera produktläggning ytterligare, säger Henrik Gemoll.
Innan översatte ni 7 språk, nu är ni uppe i 14. Är planen alla språk?
- Våra lingvister jobbar hela tiden med att addera fler språk. Idag har vi stöd för 14 språk och om ett par veckor så blir arabiska vårt 15:e. I och med detta täcker vi över 4 miljarder människor med de språken vi erbjuder. Framöver följer vi kundbehoven och lägger till de språk som efterfrågas.
Utöver att producera produkt- och kategoritexter sägs Textual även vara bra på att skapa texter för digitala annonser, SMS-utskick och nyhetsbrev.
När vi först skrev om företaget kommunicerades det att tjänsten främst inriktade sig på modebranschen.
Stödjer ni fler branscher än mode nu?
- Vi har inga begränsningar i vilka branscher eller vertikaler vi kan jobba med. Däremot har vi i startgroparna valt att prioritera stöd för allt från kläder, skor, smycken, möbler, lampor och övriga textiler. Vi jobbar kontinuerligt med att addera fler vertikaler och prioriteringslistan ändras beroende på vilka stora kunder som går live med oss först, säger Henrik Gemoll.
Hur många e-handlare använder er tjänst idag?
- Vi har byggt tjänsten tillsammans med en handfull handlare - allt från små e-handlare i Sverige till några stora globala spelare. Vilka som använder Textual är inget vi kan kommentera i dagsläget.