ANNONS

En tuffare Singles Day för svenska nätbutiker?

Det blev kanske inte lika festligt som i fjol

En av fem butiker kampanjade.

ANNONS

Prisjämförelsetjänsten PriceRunner har analyserat gårdagens köpfest. Många e-handlare var delaktiga i kalaset men en tillväxt likt Alibabas uteblev förmodligen.

LÄS ÄVEN: E-handelsjätten omsatte 372 miljarder kronor

Enligt PriceRunners siffror så deltog ungefär en femtedel av alla butiker i Singles Day, något som ju dock tyder på att rea-dagen har fått fäste i Sverige. Problemet i år var istället den jobbiga jämförelsen med i fjol.

I år var Singles Day på en måndag jämfört med en söndag förra året. Eftersom söndag är en betydligt större e-handelsdag så blev jämförelsesiffrorna tuffa, meddelar jämförelsetjänsten.

PriceRunner har förstås inga exakta siffror men de e-handlare man varit i kontakt med sägs vittna om en lugnare dag.

I stort sett samtliga nätbutiker vi talat med vittnar om en ganska lugn Singles Day i år. Framför allt är det jämförelsen med förra året som spökar, då Singles Day låg på en söndag. Vår bedömning är att Singles Day inte ökade med mer än 10 procent i år, säger PriceRunners vd Nicklas Storåkers i en kommentar.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se