På måndag den "11/11" infaller den allt mer populära högtiden Singels Day. För två år sedan märktes högtiden av i svensk e-handelsstatistik för första gången, och i fjol kunde vi se att orderstatistiken ökade med 126 procent.
LÄS ÄVEN: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige
Hur det blir i år återstår att se. Men idag meddelar PriceRunner att var femte butik kommer att uppmärksamma Singels Day i år vilket är 17 procent fler än förra året, enligt företagets färska undersökning i samarbete med Kantar SIFO.
Det som även framgår är att flera större nätbutiker kommer att tjuvstarta Singles Day-rean redan idag. CDON är ett av bolagen som kommer att dra igång i förväg.
LÄS ÄVEN: CDON kör Singles Day i fyra dagar – rivstartar redan i morgon
Utmaningen i år är att Black Friday infaller nästan en vecka senare än förra året. Det medför att Black Friday i större utsträckning krockar med julhandeln, säger Nicklas Storåkers, vd på PriceRunner, i ett pressmeddelande.
Då det blir tuffare för nätbutikerna att få ut alla paket i god tid före julen, kommer fler butiker att starta med tidiga kampanjer under Singles Day istället.
Nära 40 procent av de större e-handlarna kommer att satsa mer på Singles Day i år, och totalt planerar 22 procent av de svenska e-handelsbolagen att uppmärksamma högtiden.
PriceRunner avslutar med att ge en prognos för Black Friday och skriver att högtiden bedöms växa med 20 procent i år.