Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Nya siffror: En av fem e-handlare satsar på Singles Day

Nicklas Storåkers, vd på PriceRunner
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

Flera butiker förväntas tjuvstarta.

ANNONS

På måndag den "11/11" infaller den allt mer populära högtiden Singels Day. För två år sedan märktes högtiden av i svensk e-handelsstatistik för första gången, och i fjol kunde vi se att orderstatistiken ökade med 126 procent.

LÄS ÄVEN: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Hur det blir i år återstår att se. Men idag meddelar PriceRunner att var femte butik kommer att uppmärksamma Singels Day i år vilket är 17 procent fler än förra året, enligt företagets färska undersökning i samarbete med Kantar SIFO.

Det som även framgår är att flera större nätbutiker kommer att tjuvstarta Singles Day-rean redan idag. CDON är ett av bolagen som kommer att dra igång i förväg.

LÄS ÄVEN: CDON kör Singles Day i fyra dagar – rivstartar redan i morgon

Utmaningen i år är att Black Friday infaller nästan en vecka senare än förra året. Det medför att Black Friday i större utsträckning krockar med julhandeln, säger Nicklas Storåkers, vd på PriceRunner, i ett pressmeddelande.

Då det blir tuffare för nätbutikerna att få ut alla paket i god tid före julen, kommer fler butiker att starta med tidiga kampanjer under Singles Day istället.

Nära 40 procent av de större e-handlarna kommer att satsa mer på Singles Day i år, och totalt planerar 22 procent av de svenska e-handelsbolagen att uppmärksamma högtiden.

PriceRunner avslutar med att ge en prognos för Black Friday och skriver att högtiden bedöms växa med 20 procent i år.

Dela artikeln: