Google har återigen uppdaterat sin sökmotor, vilket sökjätten gör lite då och då. Denna gång ska det dock vara tal om en signifikant uppdatering som påverkar 1 av 10 sökresultat, i alla fall i USA där uppdateringen först började rullas ut. Enligt Google själv är det den största förändringen på fem år.
Uppdateringen har fått namnet BERT som står för Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Vad i helskotta betyder det? Tänker du förmodligen. Enkelt förklarat så handlar det om maskininlärning relaterat till förståelsen för mänskligt språk. Google ska nu bättre förstå våra köttsliga sökfrågor, som tidigare förbryllat datorerna i många fall.
Den nya uppdateringen sägs vara så signifikant att man byggt ny hårdvara och alltså uppdaterat sina serverhallar för att kunna hantera de nya algoritmerna, som annars hade varit för tidskrävande att utföra.
Frågan som många ställt sig efter att Google började rulla ut BERT, den 25 oktober, är hur man kan optimera sin sajt för den nya algoritmen. Svaret från Google är dock att det inte går.
Du kan inte optimera för BERT
BERT tittar nämligen primärt på användarens sökfråga för att förstå den bättre. Den kikar dock också på metadata på sajten, så helt sant är förmodligen inte Googles uttalande. Men då det handlar om att förstå språket bättre så ska det inte finnas någon smart optimering mer än att faktiskt optimera för människor. Det vill säga att skriva text för användarna och inte för Google, något sökjätten också alltid förespråkat.
Den nya uppdateringen har samtidigt inte heller märkts av speciellt mycket i olika mätningar. Detta beror på att den främst påverkar långa och komplicerade sökfraser och därmed också den så kallade långa svansen. Stora populära sökningar påverkas alltså inte utan det är främst i den stora massan av små nischade sökningar som BERT nu påverkar resultatsidan.
E-handlare klarar sig bra
Vi frågade Christan Rudolf, som är grundare av SEO-byrån TopDog, vad han har att säga om BERT.
Google har blivit bättre på att förstå vilket innehåll som longtail-sökningar behöver för att deras användare ska bli mer nöjda. De blir bättre på att matcha innehåll helt enkelt. Dock tror jag e-handlarna klarat sig ganska bra. Om du till exempel säljer skidor, yoga-mattor eller bolån, så är det redan tydligt vad du vill ha och de sökningarna har inte ändrats speciellt mycket.
Han instämmer även med Google i att det inte finns någon "smart optimering" man kan göra för att tillfredsställa BERT.
Det finns inte heller så mycket man kan göra, givet att man är tydlig i sitt innehållsskapande. Är man inte det, är man redan körd, säger Christian Rudolf, som inte heller kunnat se några stora förändringar bland byråns kunder.