Sedan en tid tillbaka erbjuder nätbokhandlaren Adlibris många andra varor än den primära bokkategorin. En kategori som har vuxit sig stor hos e-handlaren är "Garn & stickning" och där har just garnförsäljningen tagit ledning. Det skriver Di Digital.
Adlibris började sälja garn 2015 och idag är bolaget marknadsledande inom garnförsäljning i Sverige.
Företaget vill inte avslöja den exakta summan men svarar att de i fjol hade som mål att sälja garn för 100 miljoner kronor på den nordiska marknaden. De ska dock inte ha nått hela vägen fram, men nästan.
Vi får även veta att om Adlibris skulle vilja bryta ut sin garnförsäljning till ett eget bolag så skulle det hamna på vår lista över 100 största e-handlare i Sverige, vilket innebär att garnförsäljningen måste ha landat på minst 80 miljoner kronor.
LÄS ÄVEN: Lista: Topp 100 största e-handlarna
Vi trodde inte att vi skulle sälja så här mycket garn när vi började. Försäljningsmässigt har det varit en succé. Vi sålde fantastiska mängder i fjol, säger Carl Norkrans, ansvarig för strategiska inköp på Adlibrisgruppen.
Men det var ingen slump att företaget började sälja garn. Det började med att Adlibris analyserade sin egen kunddata och insåg att många kunder köpte böcker om bland annat stickning och virkning.
Vår kundbas består till ungefär 60 procent av kvinnor och en grupp av dessa köpte mycket böcker som handlade om gör-det-själv och stickning och virkning, säger Carl och tillägger:
Garn säljer så pass mycket att vi startade ett eget varumärke, det krävs ändå en viss omsättning för att man ska ta det steget. Men det handlar inte om cirkusmarginaler. Vi är något av en lågprisbutik och så även för garn.