H&M och Klarna slår sina påsar ihop och inleder vad de kallar för "ett globalt partnerskap". Orsaken är att H&M vill skapa en mer friktionsfri utcheckning i alla sina kanaler och då bestämt sig för att ta hjälp av Klarna. Samarbetet ska sträcka sig över de samtliga 14 länder i Europa som H&M har marknadsandelar i, men det hela ska starta i Sverige och Storbritannien.
Samarbetet ska ge smartare detaljhandel
Samtidigt väljer klädjätten att genom en riktad nyemission investera 185 miljoner kronor i Klarna. Investeringen sägs visa på bolagens gemensamma engagemang för utvecklingen av "en smartare detaljhandel", där man satsar mycket på att optimera verksamheten efter kundernas snabbt ändrade förväntningar.
- Vi på H&M är mycket glada över det här partnerskapet. Vi vill göra det möjligt för kunder att flytta fritt mellan de olika kanalerna och välja hur de vill handla och uppleva vårt erbjudande online och instore, säger Daniel Claesson, chef för affärsutveckling H&M-koncernen, i ett pressmeddelande.
- Det här partnerskapet kommer att erbjuda skräddarsydda betalningslösningar till våra kunder och tillgodose utvecklingsmönster och behov. Detta inkluderar möjligheten till "try before you buy”, vilket är mycket relevant för onlinebutiken och för de kunder som betalar med mobilen i H&M-appen, fortsätter han.
App och klubb uppdateras nästa år
De nya lösningarna ska finnas med i nästa uppdatering av H&M-appen och i H&M Club, och den första fasen i det arbetet väntas inledas under 2019.
- Vi är imponerade av vad Klarna har uppnått hittills och nu arbetar vi tillsammans för att höja den moderna shoppingupplevelsen. Det här strategiska partnerskapet mellan H&M-koncernen och Klarna bygger på ett gemensamt och obevekligt fokus på att skapa bra kundupplevelser, säger H&M:s vd Karl-Johan Persson.